Nous avenços en la substitució de Nissan a Barcelona. La taula de reindustrialització de Nissan ha decidit aquest dimecres mantenir el hub de descarbonització liderat per QEV Technologies com a opció prioritària a la Zona Franca, però ha demanat "garanties" d'ocupació i inversió per conèixer la magnitud real del projecte i valorar si calen altres propostes per ocupar tot l'espai. A més, reclama al hub que constitueixi una societat i tingui un equip directiu. "Al hub hi ha moltes empreses; s'han de presentar garanties que els contractes i els projectes són certs i reals", ha dit el portaveu de la CGT, Joaquín Cano. D'altra banda, la belga Punch ha rebutjat incloure's al hub, segons han assegurat fonts coneixedores a l'ACN, i aposta, en tot cas, per liderar la reindustrialització i cedir espais al projecte de descarbonització. A Montcada, es manté Silence.

 

Garanties

A banda de les garanties mencionades, tant a Silence com al hub se'ls exigeix que tinguin vies de finançament de bancs de primer nivell, un pla comercial, un pla d'inversió, plans d'ampliacions de capital i cartes de compromís per part dels inversors dels projectes. En cas que el projecte liderat per QEV no ocupi tot l'espai de la Zona Franca, la mesa estaria oberta a incloure altres projectes industrials. Segons ha informat la mesa, el hub d'electromobilitat ocuparia les dues línies de fabricació actuals de Nissan per produir diversos models de vehicles. A més de la planta de la Zona Franca, la proposta liderada per QEV també se situaria com a primera opció per a la reindustrialització de la planta de Sant Andreu de la Barca. Pel que fa a Silence, la mesa assenyala que les negociacions perquè aquest s'instal·li a Montcada i Reixac es troben "en una fase molt avançada".

Alternatives

Una de les opcions alternatives que es valorava era la belga Punch, tot i aquesta ha rebutjat formar part del hub. L'oferta de la companyia passava per ser el projecte principal a la planta de la Zona Franca, una opció que la mesa de moment no contempla. Pel que fa als projectes logístics, els sindicats han informat que "sempre són alternatives", tot i que recorden que la seva missió és "defensar la indústria". "No només defensem els llocs de treball de Nissan, sinó també tot el parc de proveïdors vinculat a la indústria de l'automòbil; generant ocupació logística no crees ocupació industrial", ha comentat Cano.

Treballadors

Després de la reunió de la mesa d'aquest dimecres, els sindicats han recordat la importància d'avançar cap a objectius "concrets" i han avisat que mantenen l'amenaça de les mobilitzacions si les futures trobades "no donen fruits". Segons el secretari general d'Indústria i Pimes del govern espanyol, Raül Blanco, les converses "avancen positivament perquè els projectes resultants cobreixin les necessitats de les tres plantes de Nissan". Per altra banda, la directora general d'Indústria de la Generalitat, Natàlia Mas, ha manifestat la voluntat de "prioritzar la indústria vinculada al sector de la mobilitat sostenible" i ha qualificat els projectes del hub i Silence "d'estratègics per a l'economia catalana". La pròxima reunió de la comissió està previst que se celebri el 21 de gener.

 

Foto principal: cartell de Nissan a la Zona Franca / ACN