Després de l'arrencada del seu primer curs a la torre modernista de Puig i Cadafalch, en la cimera del Tibidabo, l'escola Montiba anuncia l'ampliació del seu projecte educatiu amb l'obertura de l'etapa de Secundaria el setembre de 2025 i Batxillerat el 2026.
Segons va informar, la consolidació del seu innovador enfocament pedagògic ha animat l'equip a fer aquest nou pas, responent a la demanda de les famílies i a la vocació d'oferir una formació integral i continuada des de la infantesa fins a la majoria d'edat. "El nostre objectiu és acompanyar cada alumne en el seu procés de creixement personal i acadèmic, respectant la seva individualitat i fomentant l'autonomia, la curiositat, el pensament crític i la capacitat de relacionar conceptes," va explicar Ana Escoda, cofundadora i directora del centre.
Per a Escoda, prescindir dels llibres de text no implica menys exigència, sinó fomentar un aprenentatge més actiu i profund. Es potencia la capacitat crítica de l'alumne, l'escriptura a mà, la memòria, l'organització i la companyonia, amb una avaluació contínua centrada que l'estudiant comprengui, progressi i desenvolupi tot el seu potencial.
ETAPES CLAU
Montiba oferirà les tres modalitats de Batxillerat espanyol (Cientificotecnològic, Humanisticosocial i Artístic), així com el Batxillerat Internacional, permetent als estudiants dissenyar un itinerari acadèmic conforme als seus interessos i aspiracions. L'etapa de secundària, que ja compta amb professorat especialitzat en assignatures com a Física, Biologia, Matemàtiques, Història, Tecnologia o Arts, es desenvoluparà sota els mateixos principis que han guiat el projecte des del seu inici: aprenentatge experiencial, interdisciplinarietat, treball sense llibres de text, ús actiu de la naturalesa com a aula, i un acompanyament humà profund.
Segons va assenyalar, l'equip docent de Montiba està involucrat en el desenvolupament acadèmic i personal de cada alumne. "La passió per l'ensenyament es reflecteix en el tracte proper, la innovació pedagògica i l'atenció individualitzada que reben les famílies", indica el centre.
Ubicada en plena naturalesa, en un dels enclavaments més singulars de Barcelona, Montiba explica que converteix l'entorn en una extensió de l'aula: el bosc, els jardins i les vistes del Tibidabo formen part activa del procés d'aprenentatge, del joc i del benestar. Per facilitar l'accessibilitat, l'escola compta amb servei de transport amb autobús i connexió mitjançant funicular, el que permet que els alumnes arribin còmodament des de diferents punts de la ciutat.
L'ampliació d'etapes no altera l'essència de Montiba que detalla que és "un projecte laic, mixt i privat, amb una visió científica, humanista i creativa, inspirat en models educatius de referència com la Institució Lliure d'Ensenyament o l'Institut Escola. L'esport diari, l'art com a eina d'expressió i la centralitat de la biblioteca continuaran formant part del dia a dia de l'alumnat, ara també en les etapes més avançades." "Volem que els estudiants surtin de Montiba amb la confiança necessària per construir el seu futur i millorar el món que els envolta", afegeix Ana Escoda.
FUNDADORES
Elena Flórez, amb una trajectòria de més de 37 anys en el Colegio Estudio de Madrid, on va exercir com a directora durant 19 cursos, va fundar el 2017 el Colegio Madrid, avui considerada un dels centres educatius de referència de la capital. La seva visió humanista, exigent i creativa ha inspirat generacions de docents i famílies.
Ana Escoda, docent barcelonina amb formació en educació, empresa i direcció de centres educatius, ha treballat en diversos projectes pedagògics i coneix de primera mà el model desenvolupat per Elena. Convençuda de la necessitat d'una proposta similar a Barcelona, va decidir al costat d'Elena obrir Montiba, portant a la capital catalana un projecte que combina el millor de l'enfocament clàssic i modern.