El sector turístic ha vist les seves hores més baixes a causa de la crisi del coronavirus. Les restriccions a la mobilitat, l'anul·lació dels vols, a més de l'alerta sanitària per una pandèmia que ha matat més d'un milió de persones, han buidat les habitacions d'hotel. "Ha estat històric. Ni els hotels podien obrir ni els clients es podien moure i hi va haver un moment en què la nostra activitat va caure a zero. Llavors vam haver de reinventar-nos", recorda Cristian Rodriguez, fundador de la companyia de reserves hoteleres ByHours.

En un escenari sense antecedents, ell i el seu soci, Guillermo Gaspart, van haver d'explorar les necessitats dels clients durant la crisi sanitària i les oportunitats d'un mercat alterat pel virus. Gràcies a això, la seva activitat va passar de zero a l'abril a batre un rècord el setembre passat amb més de 15.000 transaccions i 564.000 euros de facturació mensual.

L'empresa va néixer a Barcelona l'any 2012 arran d'una pregunta: per què l'estança mínima en un hotel són 24 hores? "La personalització s'expandia per tots els mercats, menys en el de viatges. Tots els hotels et deixaven entrar a les 14 i sortir a les 12", explica Rodríguez. Llavors, va proposar de canviar les regles del joc juntament amb el seu soci creant la primera companyia dedicada a vendre estances en hotels per hores. En ByHours, els clients decideixen quan entren i quant temps estan allà, pagant només per aquelles hores de servei.

Les oportunitats que una pandèmia ofereix als hotels

L'empresa no té hotels en propietat, sinó que coopera amb ells per oferir un servei més personalitzat. Amb una inversió inicial de 75.000 euros i vuit anys de treball, els joves emprenedors han aconseguit expandir-se a 24 països amb més de 15 milions aixecats en rondes d'inversió, en les quals han pres part fons com Angel Ventures, Dila Capital, Howzat Partners o Credit Andorrà.

Cristian Rodríguez i Guillermo Gaspart, fundadors de la companyia ByHours. Foto: ByHours
Cristian Rodríguez i Guillermo Gaspart, fundadors de la companyia ByHours. Foto: ByHours

El món tecnològic i de les aplicacions digitals evoluciona a una velocitat de vertigen però, amb el coronavirus, tot s'ha vist magnificat. Entre les oportunitats que ha sabut detectar la companyia —que compta amb 60 treballadors— hi ha la venda de les hotel-office, les habitacions d'hotel enfocades al teletreball, la direcció de la demanda cap al lleure i el local o la creació d'un programari perquè siguin els mateixos hotels els que gestionin les reserves per hores.

3.000 hotels al voltant del món

La plataforma de microestances, només en el mes d'agost, va registrar un augment del 37% en el nombre de reserves de lleure i business, en comparació amb el mateix mes el 2019. "Resulta útil per a aquelles persones que no tenen una bona connectivitat o un espai a casa per treballar ni tampoc una oficina i busquen una alternativa per desenvolupar la seva feina", indica l'empresari. A més, els hotels al 75% d'ocupació busquen tenir l'ingrés complementari que aquest tipus de reserves ofereix.

De cara al futur, les previsions s'ennuvolen per a tot el teixit empresarial hoteler. "És molt difícil fer previsions amb la situació actual. Ens està afectant molt, per exemple, que Madrid estigui en estat d'alarma perquè allà tenim gran part de la nostra activitat", lamenta el directiu. ByHours, que col·labora amb 3.000 hotels arreu del món per a més de 250.000 clients, preveu augmentar els seus beneficis anuals des dels 5 milions que va aconseguir l'any passat fins als 7 del 2020. De cara al futur, l'empresa té al cap reprendre els seus plans d'expansió als EUA —previstos incialmente per al març— que van haver de paralitzar-se pel coronavirus.

 

Imatge principal: L'hotel Four Seasons de Madrid, el primer de la companyia Canadiense a Espanya. Foto: Efe