El 2032 s'espera que el mercat de la cosmètica dupliqui el seu valor, assolint els 758.000 milions d'euros. Dos terços dels enquestats per al 'Global Beauty Report 2024' realitzat per l'operador logístic GXO afirma que aquests productes són essencials o molt importants per a ells i un terç destaca que la seva rutina de bellesa contribueix al seu benestar general. A més, un 66% afirma que utilitzar productes de bellesa és relaxant i terapèutic.

El desafiament per a les empreses rau a garantir la rapidesa i la sostenibilitat mentre es manté l'eficiència en les cadenes de subministrament. Per a moltes empreses cosmètiques trobar un soci logístic i tecnològic de referència ha estat el primer pas per afrontar aquest repte. En aquesta línia, operadors logístics com GXO ofereixen solucions de logística avançada que permeten a retailers i marques gestionar àgilment els seus estocs i adaptar-se a la canviant demanda.

En la recerca constant del producte més adequat i trendy, les xarxes socials s'han convertit en el canal principal per descobrir tendències i és que un 70% d'aquestes compres de productes en tendència prové d'un o diversos canals digitals. En el cas de la Generació Z, aquesta xifra puja fins al 90%. Així, les marques aconsegueixen oferir els productes idonis segons les últimes tendències i fent que l'agilitat i l'adaptació de les operacions de la cadena de subministrament siguin clau per guanyar avantatge sobre els competidors i cobrir les expectatives de l'usuari.

Entre les tendències més destacades de l'any es troben el no makeup makeup – un estil natural - seguit pel 35% dels enquestats i minimalisme i clean beauty - enfocada en fórmules sense ingredients tòxics - amb un 30%.

La digitalització a l'hora de trobar productes i la contínua successió de tendències contrasta amb els hàbits de compra. Malgrat les tendències, tant online com offline, els consumidors prioritzen el preu i la qualitat sobre la quantitat, estant cada vegada més informats i conscienciats. De fet, un 64% considera el preu i la qualitat crucials en triar productes de cura de la pell, un 57% al comprar maquillatge i un altre 64% en productes per al cabell. En aquesta línia, els entrevistats consumeixen de mitjana quatre productes de bellesa i un 58% d'ells són de rang mitjà o de luxe.

Respecte al lloc de compra, la botiga física continua sent la més elegida en bellesa amb un 72% i un 76% dels consumidors en maquillatge. Tanmateix, el comerç electrònic guanya terreny i és el preferit per a gairebé la meitat dels usuaris (47%) que han contestat a l'anàlisi elaborada per GXO.

Sobre les compres en l'era digital, des de la companyia logística apunten que els enviaments ràpids i eficients amb retorns simplificats contribueixen a l'hora de fidelitzar els clients. Per això, incorporen innovacions tecnològiques basades en l'automatització de tasques, la robotització i l'ús de la RFID, que simplifica enormement la gestió i traçabilitat de l'estoc i la preparació de les comandes. A nivell global, també està implantant millores basades en la gestió de dades i la IA per controlar de forma més eficient el llançament i preparació de les comandes, facilitant que es respectin les dates de lliurament.

PERSONALITZACIÓ

La personalització està redefinint el sector, permetent canviar des de l'empaquetament fins als ingredients. Tant és així que un 39% dels consumidors espera recomanacions personalitzades a l'hora de comprar i un 28% busca opcions completament personalitzades basades en les seves necessitats específiques. Això ha disparat la necessitat d'emprovadors virtuals o assistents o demostracions en temps real. De fet, la hiperpersonalització, utilitzant intel·ligència artificial (IA) i anàlisi de dades per oferir experiències de compra úniques és una de les tendències en auge, segons apunten experts de GXO.

Així, les marques que han apostat per aquesta estratègia han aconseguit fer de l'experiència de compra un motor de fidelització de clients. Com millor es relacioni una marca amb el consumidor durant i després de la compra -tant a la botiga com fora d'ella-, més afinitat es crearà.

A més, garantir la disponibilitat de productes en el moment i lloc adequats davant dels pics de demanda inesperats, o amb el llançament d'una campanya, juntament amb experiències atractives d'unboxing, és clau per enfortir la relació amb el client i millorar la percepció de marca.