LG Chem estudia instalarse en l'espai que Nissan deixarà a la Zona Franca de Barcelona el proper 31 desembre de 2021. De fet es tracta d'una de les negociacions més avançades per substituir l'automobilística japonesa mitjançant una fàbrica de bateries per a vehicles. El Ministeri d'Indústria i el Departament d'Empresa han estat els principals interlocutors de LG, segons ha avançat Tv3 aquest divendres.

L'empresa amb seu a Seül —filial del gegant tecnològic LG— treballaria com a proveïdor de Seat, que preveu acoblar un vehicle totalment elèctric a la seva factoria de Martorell (Barcelona). Segons la televisió pública catalana, el projecte de LG permetria salvar entre 1.500 i 2.000 llocs de treball, és a dir, fins al 80% dels empleats afectats per l'ERO de Nissan. I com a mínim podrien mantenir la seva ocupació tots els operaris menors de 50 anys (1.548).

Aquest no és l'únic projecte interessat en implantar-se a la ubicació que ocupa encara Nissan. Foment ha assegurat aquest divendres que hi ha una altra companyia, Schneider Electric, que també es dedicada a la fabricació de bateries per a cotxes elèctrics i que estaria interessada en invertir en Barcelona uns 3.500 milions d'euros per reindustrialitzar les plantes de Nissan i mantenir la plantilla. Aquesta iniciativa, tanmateix, crearia 3.000 llocs de treball directes.

Hi ha altres ofertes sobre la taula, però la del fabricant francés de bateries elèctriques és la més avançada. Segons el president de Foment, Josep Sánchez i Llibre, es tracta d'un projecte "bastant ben elaborat" i que també podria donar treball indirecte a 18.000 persones.

Els sindicats celebren les iniciatives de reindustrialització

La Federació Catalana de Venedors de Vehicles de Motor (Fecavem) celebra que, després de mesos convulsos per l'anunci de la marxa de Nissan de Catalunya, "s'està encaminant cap a solucions importants per treballar i cobrir aquest buit". La federació també ha volgut donar la benvinguda al nou conseller d'Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, que substituirà a Àngels Chacón i haura de liderar les converses per trobar finalment una solució industrial.

Aquestes solucions arriben després que dimecres passat, Nissan, sindicats i administracions, constituïssin la Comissió de Treball per al projecte de reindustrialització de les plantes de l'automobilística a Barcelona. 

La trobada es va donar a la Delegació del govern espanyol a Catalunya i van participar la ministra d'Indústria, Reis Maroto; l'exconsellera d'Empresa, Ángeles Chacón; el responsable de les Operacions Industrials de Nissan a Espanya, Frank Torres, i representants dels sindicats Sigen-Usoc, CCOO, UGT i CGT.

Un fabricant de busos elèctrics també estudia instal·lar-se

La creació d'aquesta comissió va ser un dels punts recollits en l'acord al qual Nissan i els sindicats van arribar a començaments d'agost per al tancament de les plantes de la Zona Franca, Montcada i Reixac (Barcelona) i San Andrés de la Barca (Barcelona) el desembre de 2021.

També es treballa perquè s'instal·li un fabricant de busos elèctrics, encara que en aquest cas les converses es troben en una fase més "incipient". Els principals aspectes que valoren els directius de marques estrangeres són les infraestructures i la ubicació de la Zona Franca, propera al port i l'aeroport.

 

Imatge principal: Logotip d'una fàbrica de Nissan a Barcelona. Foto: ACN