Letònia assegura que disposa de prou gas natural per passar el pròxim hivern, tal com ha afirmat aquest dissabte la ministra d'Economia del país, Ilze Indriksone. La reacció d'Indriksone, es produeix un dia després que la principal companyia de gas letona, Latvijas Gaze (LG) anunciés que està comprant gas rus pagat en euros a un mitjancer que no va identificar. Aquesta acció ha estat resposta amb duresa per part de Rússia, que ha anunciat que tallarà el gas al país bàltic. Malgrat això, Indriksone ha assegurat que Letònia no comptava amb obtenir gas rus el pròxim hivern encara abans que es produís l'anunci de Gazprom, que ha justificat el tall de subministrament amb un suposat incompliment del contracte per part de Letònia.
Es pot recordar que el país bàltic ha prohibit per llei les importacions de gas rus a partir del pròxim 1 de gener de 2023, després d'haver-les paralitzat per un temps a la primavera com a reacció a la invasió russa d'Ucraïna. Segons Indriksone, hi ha prou gas natural emmagatzemat en un dipòsit subterrani a la ciutat letona d'Inculkans per suplir les necessitats de calefacció del pròxim hivern. El dipòsit és operat per Conexus Baltic Grid, una xarxa de subministrament de gas que està connectada també a la terminal de gas natural liquat (GNL) del port lituà de Klaipeda.
Les declaracions d'Indriksone estan en línia amb el que han manifestat altres representants governamentals bàltics amb referència a la possibilitat d'un tall del subministrament. Després que aquest mes Gazprom retallés el flux de gas a través del gasoducte Nord Stream 1, de fet, en aquesta línia es va pronunciar la primera ministra lituana, Ingryda Simonyte, que va declarar que el seu país ja no fa servir gas de Gazprom i que no l'ha comprat des de la primavera passada. Per la seva part, la companyia de gas estoniana Eesti Gaas també va anunciar recentment que ha comprat GNL a Noruega per valor de 300 milions d'euros per garantir el subministrament energètic.
Com es materialitza la prohibició?
La prohibició d'importar gas rus serà possible perquè la xarxa de gasoductes i emmagatzematge de gas "Conexus Baltic Grid", amb instal·lacions subterrànies d'emmagatzematge de gas a Incukalns, s'ha connectat a la xarxa de gasoductes de Polònia i espera afegir una terminal de GNL a Estònia la pròxima tardor. En l'actualitat, el GNL destinat a la xarxa del bàltic i a l'emmagatzematge a la instal·lació letona es descarrega i gasifica a Klaipeda (Lituània), on es va construir una terminal molt abans de la invasió d'Ucraïna i l'augment de les tensions amb Rússia, incloses les amenaces de Moscou de tallar el subministrament de gas.
Eesti Gaas, l'empresa privada de gas natural i energia d'Estònia, va anunciar recentment la firma d'un acord amb el grup energètic noruec Equinor per a la compra de 2 TWh (terawatts hora) de GNL a fi de garantir un subministrament suficient per a la temporada de calefacció a l'hivern. Segons els mitjans de comunicació locals, l'acord, que preveu lliuraments a través de la terminal de GNL de Klaipeda a l'octubre i el novembre, ascendeix uns 300 milions d'euros. A mitjà termini, Letònia busca construir una instal·lació terrestre de GNL a Riga o a la costa del Bàltic al nord de la capital, amb fàcil accés a la instal·lació d'emmagatzematge de gas d'Incukalns
