Els impulsors del hub de descarbonització que opta a reindustrializar els centres de Nissan a Barcelona preveuen invertir 800 milions d'euros per engegar un projecte que podria donar feina a 4.000 persones en un termini de cinc anys. Aquestes són algunes claus de la proposta que lideren les firmes QEV Technologies i Btech, i que han avançat aquest dilluns els consellers delegats d'ambdues empreses, Joan Orús i Rafael Ruiz, respectivament, en una entrevista concedida a TV3.

Cal recordar que actualment el hub està acabant de tancar la inversió necessària per garantir el projecte, i que procedirà bàsicament de fons de capital de risc, mentre espera comptar amb entre 150 i 200 milions en ajudes públiques directes o indirectes. I, a més, està treballant amb la Taula de Reindustrialització de Nissan per formalitzar el traspàs de les tres fàbriques de la multinacional nipona.

El hub de descarbonització preveu recol·locar en una primera fase la totalitat dels treballadors de Nissan acomiadats -uns 1.400- i aspira a omplir els centres de producció amb vehicles elèctrics de diferent grandària i per a diverses empreses. Entre altres iniciatives, els socis tractors del hub tenen previst rellançar la mítica marca EBRO, que en el passat va donar nom a vehicles de Motor Iberica, i acoblar vehicles d'una nova marca comercial especialitzada en el repartiment d'última milla.

El projecte contempla també continuar amb la producció d'algunes de les línies que ja té Nissan sota un nou nom de marca. Segons els promotors del hub, des dels antics centres de producció de Nissan podrien sortir 30.000 vehicles el 2023 i arribar als 100.000 el 2025.

Revolucionar l'automoció

En aquesta mateixa línia es van pronunciar els mateixos impulsors del projecte la setmana passada, quan van assegurar que la solució empresarial del hub de descarbonització "va més enllà de la substitució de Nissan i el manteniment de la plantilla", ja que "suposarà un revulsiu per a l'automoció a Espanya amb la creació d'un ecosistema d'innovació en electromobilitat que atraurà inversions de pes i transformarà la mobilitat del país en clau sostenible, accelerant així la implantació de la indústria 4.0."

"El Hub de Descarbonització és un projecte de país, amb una visió integradora i amb un enorme potencial. Estem molt contents i agraïts per la confiança dipositada per liderar la reindustrialització de Nissan", va destacar el conseller delegat de QEV Technologies, Joan Orús. El directiu va afegir que el hub aposta per la tecnologia i el talent local, i que no només salvarà els llocs de treball actuals, sinó que anirà "un pas més enllà". "El nostre objectiu és posar en marxa una nova indústria que situï a Espanya al mapa de la mobilitat elèctrica i que generi nou valor i oportunitats, també per als joves", va remarcar Orús.