El Gremi d'Hotels de Barcelona ha presentat aquest matí les dades de tancament de l'any 2017 del sector hoteler a la capital catalana. S'ha posat de manifest el descens de turistes a Barcelona, que el president del gremi, Jordi Clos, ha atribuït als atemptats de La Rambla de Barcelona i la situació política.

El president del Gremi d'Hotels, Jordi Clos, ha titllat l'exercici de "singular, que s'ha dividit en dos blocs, el primer semestre on s'han assolit uns resultats molt bons i el segon semestre amb unes xifres d'ocupació molt més baixes motivades per diferents aspectes".

Un any "singular" per al turisme

Clos ha atribuït el descens en aquest segon semestre a diferents factors, com les vagues a l'aeroport del Prat, els atacs a infraestructures turístiques, els atemptats del 17 d'agost a La Rambla de Barcelona i Cambrils, i la situació d'incertesa que es viu a Catalunya des de l'1 d'octubre. Per al president del Gremi d'Hotels "la trajectòria positiva assolida fins al mes de juliol ha compensat el descens que s'ha produït en els últims mesos de l'any".

En xifres

L'ocupació als hotels de Barcelona durant el 2017 s'ha situat en un 80%, la mateixa xifra registrada el 2016. El preu mitjà s'ha tancat en 138 euros, xifra que representa 7,5 euros més que durant l'any 2016. La facturació ha obtingut un creixement del 6%, però s'ha vist afectada per les importants caigudes dels últims mesos, que han estat al voltant del 15% en els mesos d'octubre i novembre i del 25% al desembre.

En el cas dels hotels de 5 estrelles, la facturació durant el mes de desembre ha patit un descens del 35%. Els mercats d'origen més afectats han estat el domèstic, l'anglosaxó i el visitant americà.

El Gremi demana mesures a les administracions

En aquest sentit, Clos ha demanat de manera rotunda als representants del govern municipal de l'Ajuntament de Barcelona que canviïn el seu posicionament sobre l'activitat turística a la ciutat amb l'objectiu de continuar garantint l'estabilitat econòmica de la capital catalana.

Per a Clos cal trobar un punt d'equilibri per garantir la convivència entre els ciutadans de Barcelona i els turistes que trien la nostra ciutat com a destinació|destí turística.

Davant d'aquest escenari, Clos ha reclamat a les administracions la posada en marxa de mesures dirigides a rellançar la marca Barcelona i que permetin recuperar la confiança en la destinació. "Creiem que han d'utilitzar-se els recursos especialment reservats amb aquesta finalitat, com l'impost turístic, i han de duplicar-se els esforços en promoció destinats fins ara", ha subratllat.

Són mesures que ajudarien a revertir l'escenari que es dibuixa de cara al 2018 per la qual cosa fa referència a les previsions d'ocupació als hotels de Barcelona. "Hem tingut un gener que ha funcionat igual al de l'any passat. Entrarem al mes de febrer en negatiu tret dels dies del MWC i, en els mesos de març i abril estan molt afectades les reserves, especialment en el turisme de negoci".