El Govern ha aprovat en Consell de Ministres un informe sobre el contenciós que manté des de 2015 amb Abertis sobre els 1.494 milions que la companyia reclama en relació amb l'autopista AP-7, sobre el què assegura que no li correspon abonar aquest import atribuint la seva decisió a la caiguda dels trànsits en totes les vies de pagament durant la crisi. L'Executiu emet ara aquest informe, dos anys després que la companyia li ho sol·licités, i quan el contenciós porta també des d'aleshores als jutjats.

En concret, el mes de març passat, el Tribunal Superior de Justícia de Madrid va emetre una sentència favorable a Abertis, l'execució de la qual va quedar no obstant això pendent de la resolució que, al seu torn, emeti el Tribunal Suprem, de la qual està actualment pendent.

L'informe aprovat pel Consell de Ministres extraordinari d'aquest dilluns assenyala la "disminució de trànsit que va registrar tota la xarxa d'autopistes, inclosa la AP-7, durant la crisi econòmica" i acaba interpretant que "el conveni firmat amb l'empresa no empara eventuals compensacions per disminucions de trànsit de l'autopista, tret de les que es veiessin estrictament generades pels desdoblaments (de la NII) i que superin l'import màxim de les inversions efectuades en aplicació del conveni".

L'origen

El contenciós té el seu origen el 2006, quan Abertis va assolir un acord amb Foment, ratificat mitjançant Reial Decret en Consell de Ministres, pel qual la companyia es va comprometre a realitzar ampliacions i millores en la AP-7 i a aplicar descomptes en els peatges a canvi que l'Estat assumís el risc del trànsit de l'autopista si el volum d'usuaris no assolia certs nivells.

No obstant això, el 2011 el Ministeri va començar a plantejar dubtes sobre la interpretació d'aquest acord, especialment sobre les compensacions per trànsit, en considerar que no formaven part del saldo del conveni.

Abertis va plantejar llavors un recurs contra aquesta consideració de Foment, que aquest departament va rebutjar el juny de 2015, la qual cosa va portar l'empresa a recórrer el setembre d'aquell any al Tribunal Superior de Justícia de Madrid.

Al Suprem

En paral·lel, el 2015 el grup de concessions també va elevar el contenciós al Tribunal Suprem. La companyia va prendre aquesta decisió després que remetés un escrit al Consell de Ministres per demanar que "exercís la seva potestat d'interpretació de contracte de la AP-7 en relació amb la compensació dels trànsits", i el Consell de Ministres el desestimés per "silenci administratiu".

En l'actualitat, després de la sentència favorable que el Tribunal Superior de Justícia de Madrid va emetre el mes de març passat, el procés està pendent de la resolució del Suprem, que haurà ara de valorar l'informe aprovat aquest dilluns pel Consell de Ministres, amb el consegüent alentiment del procés.