El conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar, ha alertat que la banca s'enfronta en aquests moment al repte de la transformació digital "amb les butxaques mig buides" i això implica un dilema generalitzat en el sector entre avançar digitalment i assegurar els resultats. Entre dues aigües, una metàfora automobilística. En paraules del mateix Gortázar en la seva intervenció al IBM Business Connect 2016, "diria que començarem la carrera de Fórmula 1 i des de boxes ens estan dient que estalviem en pneumàtics i que anem amb compte amb el combustible, a veure si no arribem al final."

I tenint en compte que es tracta d'"una cursa a llarg termini", el directiu considera que les polítiques del Banc Central Europeu (BCE) són "adequades" des d'una perspectiva macroeconòmica però entorpidores en matèria de rendibilitat. Precisament la rendibilitat que ve de nivells molt baixos juntament amb un entorn regulador canviant i una reputació del sector fortament danyada per la intervenció i el rescat són tres dels grans reptes que la banca té encara per davant. Hi ha pista per córrer però ja no és la mateixa pista que abans. Nous productes financers, un perfil de client més informat i més exigent i més competidors són ara les noves regles del joc bancari.

Més concretament, Gortázar ha posat com a exemple els neobancs, agregadors o "robatori advisors" com a "competidors que estan disseccionant la cadena de valor". Nous actors econòmics, noves amenaces per als agents tradicionals i els seus respectius marges i quotes de mercat encara que al seu torn, són també nous al·licients per oferir més i millors serveis als clients. Sovint es diu en el món econòmic que més competència és sinònim de més creixement i benestar. I a tot això, transformació digital.

La resistència de les sucursals

Un 39% de clients de CaixaBank són digitals. Una xifra "una mica més que la mitjana d'Espanya, però per sota de la mitjana europea". En aquest sentit, del conjunt de cinc milions d'usuaris digitals, tres milions operen amb el mòbil i tres quartes parts acudeixen encara a sucursals a la recerca d'assessorament o resolució de "problemes de més magnitud". I tornant al símil automobilístic, "estem en una carrera i de sobte veiem que en alguns trams apareixen nous vehicles que van molt més ràpid i hem de veure com podem millorar nosaltres mateixos", ha afegit.

Però CaixaBank no pilota qualsevol cotxe i molt menys corre en qualsevol circuit. Ja ha afrontat diversos revolts amb l'objectiu d'encarar amb garanties el repte digital. Bona prova d'això és l'ús del Big Data per "afinar i veure a qui podem donar crèdit i a qui no", els models store que impliquen assessorament tecnològic personalitzat o les tablets que ja tenen a la seva disposició més de 22.000 dels seus treballadors. Tot això per poder donar la millor atenció a la seva clientela ja sigui en gestió de finances personals o en planificació de l'estalvi per a la jubilació. Sempre que el BCE ho permeti, es tracta d'avançar digitalment.