L'empresa catalana Glovo ha pagat 20,8 milions d'euros a la Seguretat Social per les cotitzacions impagades pels 'riders' que treballaven per la companyia com a falsos autònoms i que ha detectat Inspecció de Treball. Glovo assegura que ha avalat el deute pendent amb les administracions, tot i que la quantitat podria ser tornada en funció de com es resolguin els diversos procediments judicials que actualment hi ha oberts.

El Tribunal Suprem va emetre una sentència el passat mes de setembre que decretava que un treballador de Glovo era un fals autònom, tot i que l'organisme encara no s'ha expressat sobre el procediment que recull els casos d'ofici per part d'Inspecció de Treball.

El govern central i agents socials van acordar ahir que els 'riders' hagin de tenir condició d'assalariats i no d'autònoms, una qüestió que es pretén abordar amb la Llei de plataformes digitals.

Cotitzacions impagades

Glovo ha explicat que la tresoreria li ha reclamat l'aval de 20,8 milions d'euros per assegurar-se que no hi hagi risc d'impagament en cas que l'alt tribunal falli en contra de l'start-up. Els gairebé 21 milions d'euros abonats corresponen a actuacions d'Inspecció de Treball dels últims tres anys.

Glovo assegura que "continua defensant i apostant pel model a Espanya", que es basa a operar amb autònoms, però, en paral·lel, manté "un diàleg fluid amb les diferents administracions per abordar i aclarir qualsevol assumpte administratiu que sigui requerit". 

En la sentència de l'alt tribunal, els jutges assenyalaven que l'start-up catalana "no era només una intermediària" entre els comerços i els riders, sinó que "fa tasques de coordinació i organització" productiva. Així doncs, la sentència establia que existia una relació laboral entre un 'rider' i l'empresa.

Tot i l'acord del govern centrals i els agents socials de considerar assalariats aquests treballadors, diverses associacions de 'riders' van insistir aquest dimecres en la voluntat de seguir sent autònoms. Els 'riders' van defensar voler decidir "quan treballar, on i com fer-ho", i si ho fan amb una o amb diverses plataformes. Tot i això, fonts del Ministeri de Treball van explicar que les associacions de 'riders' ja estan representades a la taula del diàleg social que discuteix la norma a través d'organitzacions empresarials i que molts repartidors sí que volen ser assalariats.