El Departament de Territori i Sostenibilitat preveu estalviar 160 milions d'euros a l'any amb la implantació de la vinyeta, segons ha explicat aquest dijous el conseller Damià Calvet en la cloenda de les jornades del RACC "Autopistes, autovies i carreteres: futurs models de gestió". Una xifra que arribaria fins als 6.700 milions d'euros, entre la suma de l'estalvi i els ingressos de la vinyeta.

"És una xifra equiparable al pressupost del Departament", ha indicat el conseller. Calvet ha explicat que els ingressos de la vinyeta es destinaran al transport públic, a la revisió de la xarxa viària i a l'ambientalització de les flotes per disposar de vehicles més eficients. El conseller també contempla que la vinyeta consti d'una tarifa permanent per a residents i una altra temporal per a turistes i vehicles pesants.

Els "avantatges" de la vinyeta

Calvet –que aquest dimecres es reunirà a Madrid amb el Ministeri de Foment on entre d'altres li exposarà els beneficis de la vinyeta-, ha deixat clar que aquest és un model "susceptible d'evolucionar" i que en altres països així ha estat, com per exemple que la taxa vingui determinada pel quilometratge. D'aquesta manera, el conseller ha elogiat la vinyeta perquè ha dit que és "efectiu, eficaç, senzill, eficient, segur i fàcil d'explicar". En aquest sentit, ha constat que en els darrers anys hi ha hagut una "insatisfacció ciutadana majúscula" i ha citat, per exemple, el moviment de protesta 'No vull pagar'.

El conseller també ha comentat que els ciutadans que no facin ús de les vies d'altes prestacions n'estaran exempts i ha concretat que les tarifes podran ser diàries, setmanals o mensuals i que aniran en funció de la tipologia de vehicle, ja sigui turismes, autobusos, camions o motocicletes, entre d'altres.

Pagar per l'ús

El conseller ha defensat el criteri de "qui contamina paga, qui usa paga" i ha comentat que "no és una ocurrència" sinó "resultat d'una reflexió profunda". "Han passat moltes coses en els darrers anys, també en finançament de les infraestructures. Apostem per un model de gestió que comportarà beneficis econòmics, socials i ambientals", ha assenyalat.

El conseller, que també ha explicat que ja té una proposta de tarifes tot i que no les ha volgut avançar, es reunirà dimecres a la tarda amb el ministre de Foment, José Luis Ábalos, i li exposarà el model pel qual aposta la Generalitat. En aquest sentit, Calvet veu receptiu als actuals responsables del Ministeri, a diferència del govern anterior, segons ha dit. "Esperem que el puguem convèncer, sabem que hi ha receptivitat", ha comentat.