La Fundación PepsiCo i la Fundación Banco de Alimentos de Madrid han presentat avui, a la seva seu i magatzem central en el Colegio San Fernando de Madrid, el "cas d'èxit" del seu projecte de col·laboració per impulsar la digitalització del sector terciari.

La iniciativa, pionera a Espanya, sorgeix el novembre de 2021 com a resposta a la necessitat del banc de fer front a l'increment de la demanda d'aliments a la Comunitat de Madrid després de la pandèmia de la covid-19.

En paraules del president de la Fundación Banco de Alimentos de Madrid, Francisco García "s'ha iniciat un camí que marca un abans i un després en la manera d'operar del Banc d'Aliments de Madrid que és el banc més gran d'Europa".

Per a PepsiCo, la pandèmia "suposa també un punt d'inflexió, i des del seu braç filantròpic es passa a l'acció amb una aportació de 220.000 dòlars, perquè pugui gestionar-se de forma més eficient i arribar a un major nombre de voluntaris."

"Des de la Fundació busquem solucions que transformin les comunitats on vivim i treballem. Gràcies a aquest projecte, podem impactar positivament contribuint a un sistema alimentari més innovador, sostenible i un món més equitatiu", afirma Andrea Pont, directora de la Fundació PepsiCo per a Europa.

El projecte ha consistit en la implementació d'una plataforma de gestió empresarial per optimitzar i automatitzar processos de compres i lliuraments a entitats, en la implementació d'una eina d'anàlisi de dades més flexible per ajudar a la presa de decisions i en el llançament d'una nova pàgina web bamadrid.org, molt més accessible, connectada i fàcil d'utilitzar.

El director general de PepsiCo a Espanya, Iker Ganuza, ha destacat "la digitalització és una tendència imparable i després de la pandèmia no ha fet més que accelerar-se. Tots hem de tenir accés a ella perquè ens aporta solucions i eficiències que ens preparen millor per al futur. És una tremenda satisfacció haver ajudat a preparar digitalment el Banco de Alimentos de Madrid perquè pugui continuar ajudant les persones que més ho necessiten i a evitar el malbaratament alimentari. El gran impacte positiu, tant a nivell intern com a extern, demostra que aquest tipus de col·laboracions entre companyies privades i ONG 's funcionen i que són necessàries per construir un sistema alimentari més sostenible i equitatiu".

Digitalització

Gema Escrivá, directora general de la Fundación Banco de Alimentos de Madrid, afirma que "la digitalització ha suposat un canvi molt profund en la nostra organització perquè ha enfortit el treball en equip i ha millorat els processos; ara treballem amb més certesa i amb més orgull de pertinença. La digitalització no són només eines tecnològiques, és un canvi cultural molt profund i necessari per poder donar resposta a tots els canvis socials actuals i, sobretot, suposa un gran benefici per a les persones més vulnerables per a les quals treballem".

En concret, s'ha implementat SAGE, una plataforma de gestió per optimitzar processos financers i de compra, i que inclou des del maneig de dades de productes i proveïdors fins a la compra d'aliments per si mateix, així com dels processos financers per a això.

D'altra banda, s'ha implementat l'eina POWERBI per a l'anàlisi de dades, la qual cosa ha permès, per exemple, accés diari a tota la informació logística. En l'actualitat el banc ja treballa amb nous indicadors (mitjana de caducitat dels aliments, dies d'estoc dels productes emmagatzemats) i a més pot dur a terme un seguiment molt detallat del que rep cada una de les entitats per ser molt equànimes en les mitjanes de quilo per beneficiari.

Un altre dels grans beneficis per al banc ha estat la reducció de la càrrega de treball manual de cinc hores mensuals en gestió de sol·licituds de voluntariat, en passar d'una gestió via e-mail a rebre informació directa des del formulari del web. També s'ha simplificat el treball manual en la gestió del procés de compres en unes quaranta hores mensuals gràcies que SAGE permet un seguiment i control de la despesa de compres, la qual cosa permet portar un control pressupostari molt més automàtic. El projecte també ha permès una productivitat més gran dels voluntaris, gràcies a un control més gran i immediatesa de processos, com, per exemple, el càlcul de necessitats d'aliments o el nombre de beneficiaris tenint en compte altes, baixes i regularitzacions.

En el projecte han participat un equip de voluntaris dels departaments d'IT, el Hub Digital i del centre logístic que han exercit de consultors per transferir coneixement i acompanyar durant tot el procés d'implementació dels programes. L'equip del banc també va realitzar una visita l'octubre de l'any passat al principal centre logístic de la companyia a Burgos per conèixer en detall la gestió logística en un magatzem totalment automatitzat.