Les infraestructures catalanes i la seva inversió continuen sent una assignatura pendent per l'agenda de necessitats del país. I és que segons ha asseverat el president dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, durant un esmorzar organitzat per Foment del Treball i PwC, "en els darrers anys hi ha hagut pèrdua de competitivitat per la manca d'inversió en infraestructures, un dèficit crònic". És quelcom que s'ha dit diverses vegades i des d'ideologies molt diferents, s'ha intentat abordar en els pressupostos i la xifra de dèficit oscil·la entre els 28.000 i els 45.000 milions, segons qui les dóna. 

En aquest sentit, des de FGC Font assevera que s'aposta "per la connectivitat" i "la sostenibilitat" des del transport, i que un dels grans reptes del seu full de ruta és "connectar la Gran Àrea Metropolitana i Catalunya amb el món". Segons explica el president dels Ferrocarrils, la intenció de la infraestructura és, d'entrada, connectar les quatre grans capitals catalanes (Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida) entre elles, i, a més, "connectar Catalunya amb el món". En aquesta línia, la intenció, segons Font, és poder arribar amb FGC fins a Perpinyà, Tolosa o Montpeller i també fins a València. 

En aquest darrer punt, però, Font apunta que "el gran repte és que no existeix ni una previsió de projecte d’alta velocitat entre Barcelona i València, i considero que és una de les que fa anys que hauria d’existir". I és que no, l'AVE Barcelona-València, tot i que fa anys que es reclama, no existeix, ni sembla que hagi d'existir en un futur proper. 

Amb tot, Font ha explicat que "ens equivoquem quan reivindiquem algunes infraestructures", perquè segons ell, "el que s’ha de fer no és demanar infraestructures noves, sinó reivindicar el temps i la gestió de les que ja tenim" per tal que cobreixin les necessitats. 

Un laboratori 5G

Alhora, un dels grans temes per avançar en unes infraestructures sostenibles és la connectivitat i la tecnologia 5G, que diversos estudis apunten que ajudaria a fomentar un transport públic més eficient i menys nociu pel mediambient. En aquest sentit, el president de FGC ha asseverat que l'operador s'instal·larà un "laboratori" 5G en els túnels de plaça Espanya a Barcelona amb l'objectiu de millorar la connectivitat de l'usuari i de l'empresa en el seu dia a dia.

"Treballem en una proposta de laboratori 5G que volem posar en marxa entre plaça Espanya i Fira de Barcelona", ha dit Font. Així, ha indicat que es tracta d'un projecte de recerca i innovació que permet garantir l'ample de banda i la connectivitat: "Entrem en una nova dimensió de connectivitat".

Tal com ha explicat Font, participen en el projecte la Mobile World Capital Barcelona, ​​la Generalitat, FGC i Vodafone, que estan ultimant la primera cobertura 5G de la xarxa ferroviària a Barcelona. Font ha sostingut que el projecte es presentarà al mateix Mobile World Congress (MWC), que se celebrarà a Fira de Barcelona del 24 al 27 de febrer.

A més, respecte l'entrada en funcionament de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), Font ha apuntat que s'han notat "petits increments" de demanda. "No hem viscut una situació difícil d'afrontar. De moment, plena normalitat. Veurem com evolucionen els hàbits de les persones. Vam dir que teníem capacitat per fer front a la ZBE i les dades ens avalen", ha afegit.

Futur i un possible hòlding

En la seva intervenció, Font ha repassat altres accions en què treballa l'empresa pública, com la prolongació de la L8 entre Plaça Espanya i Gràcia, la licitació del qual està prevista per a l'any que ve, el tren-tramvia de Tarragona i la llançadora al Prat.

En aquest 2020 està prevista una inversió de 140 milions d'euros en la compra de trens i per incrementar la "robustesa" de la xarxa ferroviària, una dada que ja va avançar ahir el conseller de Territori, Damià Calvet, en comissió parlamentària. Així mateix, el 2021 s'incorporaran 15 nous combois a al metro de Vallès, que permetran freqüències d'un tren cada 2,5 minuts a Sant Cugat de Vallès i cada 5 minuts a Sabadell i Terrassa, aconseguint així el 100% de la capacitat de túnel de Collserola.

De cara a el futur, Font ha explicat que FGC aspira a unir les quatre capitals catalanes amb "serveis regionals d'alta velocitat", així com connectar els ferrocarrils amb el sud de França i, a llarg termini, amb la Comunitat Valenciana.

En matèria de sostenibilitat, l'empresa pública opera des de fa un any únicament amb energia renovable, i l'objectiu per a l'any que ve és que aquesta energia sigui en la seva totalitat d'origen solar.

No obstant això, la "principal aportació a la lluita contra el canvi climàtic de FGC", en paraules de Font, és la previsió de la companyia d'incrementar l'oferta de viatges en 230 milions en un termini de deu anys per a tota la seva xarxa. FGC, que el 2019 va batre el seu rècord de demanda amb 91,2 milions de viatges, destina 70 milions d'euros anuals a la renovació i manteniment de les infraestructures de totes les seves línies.

La voluntat de l'ens, segons ha indicat Font, és dur a terme totes les seves inversions sense necessitat d'augmentar la partida de la Generalitat als comptes de FGC, que actualment se situa en uns 180 milions d'euros.