El dèficit en infraestructures a Catalunya s'evidencia cada vegada més. Des de la patronal Foment del Treball titllen aquesta manca d'inversió per part de l'Estat de "vergonyosa". Segons les dades de la patronal, el dèficit acumulat dels darrers deu anys ja ha arribat als 27.970 milions d'euros

"Estem molt decebuts", assegura el president de la Cambra de Contractistes i vicepresident de Foment, Joaquim Llansó. Alhora, assevera que "aquesta manca d'inversió pública s'està cronificant i provoca que com a país tinguem menys activitat econòmica ara i en el futur", cosa que es tradueix en una "pèrdua de competitivitat".

El president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ha explicat: "Des de Foment reclamem un pla específic i un pacte estratègic d’infraestructures per a totes les administracions". Alhora, "és cert i evident que hi ha unes quantes infraestructures licitades que no s'han arribat a fer i reclamem a l'Estat i a la Generalitat un impuls financer extraordinari de 10.000 milions d’euros per poder acabar aquestes obres que són estratègiques", a raó de 2.000 milions en 5 anys (2019-2023). A més, la patronal reclama un extra de 5.000 milions d’euros recurrents cada any, cosa que suposaria el 2,2% del PIB català.

A més, per Llansó, "el problema de la competitivitat no és avui, és preguntar-se què passarà d’aquí a 5 o 10 anys". Així, es pregunta: "Com seria el nostre PIB si des de l’any 92 haguéssim tingut el corredor mediterrani?". En aquest sentit, Sánchez Llibre explica que "hi ha obres que ja haurien d’estar fetes i és decebedor que no s’hagin complert les expectatives".

"Probablement, si aquestes obres s’haguessin fet quan s’havien de fer, hi hauria hagut més inversions i més creixement, però són intangibles i ara no ho podem comprovar. El que està passant és una autèntica vergonya i cal canviar-ho. Sabem que no serà fàcil i menys en un context en què les administracions tenen els pressupostos prorrogats, però nosaltres apostem per això i és el nostre full de ruta", assevera el president de Foment.

On són aquests diners?

On són els diners? "Jo també m’ho pregunto", diu Llansó. El cas és que aquestes obres que es reclamen ja van estar licitades en el seu moment, "i per licitar-les calia haver fet un pressupost amb els diners" que calien. El problema, segons la patronal, és que gran part de les obres licitades no s'han acabat, s'han deixat a mitges o no s'han ni començat. Es tracta d'algunes de les infraestructures més estratègiques per a Catalunya, com el corredor mediterrani, Rodalies, la B-40 entre Abrera i Terrassa i l'ampliació i finalització de la L9 del metro, entre d'altres.

"Buscar els diners no és feina nostra", assevera, "però el que està clar és que es pot fer molt més del que s'està fent". A més, des de Foment afirmen: "Sempre hem dit que miraríem de buscar la complicitat entre les administracions, i això és el que volem".

Per últim, la patronal alerta que de la llista de 100 infraestructures més necessàries per a Catalunya que es van classificar en el darrer informe, "només n'hem pogut eliminar 4 i n'hem afegit 7", de manera que la llista final queda en 103 infraestructures cabdals. 

En contra l'aturada de país

Preguntat per l'aturada de país que s'ha plantejat davant una possible sentència condemnatòria després del judici al procés, Sánchez Llibre ha rebutjat aquest dilluns una eventual aturada de país. "No hi estarem d'acord. Estem en la línia de l'economia productiva, el foment de les inversions, la internacionalització i la digitalització", ha subratllat el president de Foment, que no ha volgut aprofundir en més "consideracions polítiques".

Segons ha argumentat, Foment treballa per a la defensa dels "interessos empresarials" i de la competitivitat de l'economia, a més de buscar la "complicitat" dels governs català i espanyol.