Comunicació, emprenedoria i tecnologia són tres peces fonamentals de la fórmula guanyadora de la filantropia empresarial. Aquesta tendència que s'autodefineix com a altruista i intenta alinear els interessos de l'empresa amb els de la societat "genera beneficis intangibles però també econòmics que enforteixen la imatge corporativa", segons ha assegurat la presidenta d'Unicef Comitè de Catalunya, Anna Folch, durant la vuitena trobada "Talking Numintec" centrada en l'anàlisi de la filantropia.

Ara bé, donada la seva experiència a Unicef, on un 30% dels fons privats provenen d'empresaris, Folch també ha reivindicat que "la responsabilitat social empresarial no és només màrqueting." La filantropia crea marca i impulsa accions empresarials clarament eficients però el seu impacte va molt més enllà d'un simple benefici i és per això que, a tall d'exemple, "en una situació de crisi econòmica el suport filantròpic a Unicef no ha deixat de créixer".

De milionari a contribuent social

Per la seva banda, el president de Numintec i patró de la fundació Pimec, José María Torres, ha explicat que "a Europa cada any es tanquen 1 milió d'empreses". Donada la riquesa actual, l'augment de la desigualtat i la disminució de la pressió fiscal de les empreses, el ressorgiment de la filantropia ha estat i és essencial. Però per potenciar-la, és necessari "un canvi cultural perquè es passi de voler ser milionari a contribuir a la societat".

 En aquest sentit, Torres ha afirmat que segueix lluitant per una regulació europea que garanteixi les segones oportunitats, més enllà de viure de l'economia submergida o de les prestacions socials. Considera que la llei espanyola aprovada el juliol del 2015 es va fer pensant en la foto, amb la qual cosa "no va servir per res, ja que no contempla la quitança en relació als deutes de la Seguretat Social". Potser sí que a vegades la filantropia és més una estratègia de màrqueting que no una voluntat real de millora de la societat però és que la diferenciació és més sensible i complexa del que sembla.   

Un 0,1% del PIB espanyol

Mentre que la filantropia privada representa un 2% del PIB als Estats Units, a Espanya només arriba al 0,1%. Amb aquesta significativa dada de distribució ha volgut iniciar el president i fundador de l'organització educativa Unniverse, Guillermo Cisneros, la seva participació en l'acte organitzat per l'empresa de solucions de telecomunicacions Numintec. Des d'allà, ha remarcat la importància d'instaurar a la societat la percepció generalitzada dels Estats Units, on es creu fermament que "tots podem canviar el món". 

Precisament aquesta és l'actitud que la periodista Ariadna Trillas s'ha encarregat de potenciar, explicant que "el món seria pitjor si no fos per les persones que decideixen tornar a la societat allò que se'ls ha donat."