El Corte Inglés va tenir una caiguda interanual en la seva facturació del 41% en el seu primer semestre fiscal (març-agost) com a conseqüència de la irrupció de la pandèmia, encara que en el segon trimestre els seus ingressos només van ser un 12,9% inferiors als d'un any abans —malgrat l'absència de turisme estranger—.

Segons la informació facilitada aquest divendres per la companyia —que no ha difós dades sobre el seu resultat net— la facturació en la primera meitat del seu any fiscal (que va arrencar coincidint bàsicament amb l'esclat de la pandèmia, un rigorós confinament domiciliari nacional i el tancament de botigues no essencials) va ser de 4.489 milions, davant els 7.618 del mateix període de l'any anterior, segons Efe.

El benefici brut d'explotació o EBITDA va donar unes pèrdues de 131 milions en la primera meitat del seu any fiscal, davant la dada positiva de 386 milions amb què va tancar el període març-agost de l'any passat, mentre la facturació en botigues va descendir el 24% fins a 4.527 milions. El deute net del grup al tancament del primer semestre fiscal va augmentar un 3,8% en taxa interanual, fins a assolir els 3.266 milions, si bé aquesta xifra està per sota dels 3.945 milions assolits el maig passat.

En presentar aquests comptes, El Corte Inglés posa èmfasi en l'impacte d'un primer trimestre condicionat pel tancament generalitzat d'establiments (tret d'alimentació i serveis bàsics), i destaca que en el segon trimestre fiscal ja es va tornar a un EBITDA positiu, en aquest cas de 64 milions gràcies a la reobertura de botigues i a la venda "online".

Notable recuperació malgrat l'absència de turisme

Si es compara el primer trimestre fiscal (març-maig) amb el segon (juny-agost) s'observa una notable recuperació del negoci que coincideix amb l'aixecament de l'estat d'alarma i la recuperació gradual del lliure moviment. Així, entre el primer i el segon trimestre va elevar la seva facturació un 62%, en passar de 16.84 a 2.817 milions.

De fet, durant el trimestre de juny a agost, ja amb les botigues obertes al públic, la xifra de negoci va ser de 2.843 milions, tan sols un 12,9% menys que el mateix període de l'any anterior, malgrat la pràctica absència de turistes estrangers a Espanya durant aquells mesos. El benefici brut trimestral va caure el 26% interanual, fins a 811 milions, i el conjunt de la facturació el 30%, fins als 2.817 milions, arrossegada per la caiguda dels viatges i l'absència de turisme.

El grup empresarial admet que l'impacte de la pandèmia "s'ha deixat sentir especialment" en les activitats relacionades amb el turisme. Y l'àrea més perjudicada ha estat Viatges El Corte Inglés, amb una caiguda de facturació del 90% en el semestre, en passar de 1.591 milions el 2019 a 158 milions el 2020. Només en el segon trimestre la caiguda interanual d'aquesta unitat va ser del 93%: des de 901 a 64 milions d'euros.

Aconsegueix equilibri financer i obre ERTO

De cara a la resta de l'any fiscal, la companyia assegura que manté la seva estratègia de preservar i impulsar la seva posició de liquiditat, amb prop de 2.200 milions a finals d'agost. Amb això, recalca que queda fora de perill l'estabilitat financera. Una vegada que va tancar el semestre, El Corte Inglés va completar la col·locació de bons sèniors per reforçar la seva liquiditat, per un import de 600 milions i amb una demanda que va superar en quatre vegades l'oferta, segons l'empresa.

Aquesta setmana, El Corte Inglés va anunciar que aplicarà ERTO a part dels treballadors de les seves botigues a Catalunya, Astúries i Castella i Lleó, que són les comunitats, on les noves mesures de restricció a la mobilitat impliquen en bona mesura el tancament dels seus establiments, tret d'àrees de supermercats i altres productes de primera necessitat.

Els expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) seran per força major i en principi duraran 14 dies, en espera de saber-se si les esmentades restriccions es prolonguen, en el cas dels quals, es faria el mateix amb els expedients.

 

Imatge principal: Centre Comercial a Barcelona del Tall engonals. Foto: Sergi Alcàzar