En el context del Dia de Suècia i del Dia Internacional del Medi Ambient, empleats de nou empreses sueques amb presència a Espanya s'han donat cita avui a la Casa de Camp de Madrid per participar en una jornada de 'plogging', iniciativa sueca que combina exercici físic a l'aire lliure amb la recollida de residus.
En el context de la campanya 'fes-te el suec. De veritat', liderada per l'Ambaixada Sueca al nostre país, l'esdeveniment buscava promoure un estil de vida saludable i responsable, inspirant ciutadans i empreses a actuar localment per un futur més verd. Al llarg del matí, els voluntaris van recórrer senders i zones verdes del parc recollint rebutjos i separant correctament els residus reciclables.
"Per a nosaltres, 'fer-se el suec' significa actuar amb responsabilitat i de manera sostenible. Aquest 'plogging' és un gest simbòlic, però molt potent: demostra que la sostenibilitat es practica amb el cos, amb la ment i en comunitat," va assenyalar Per-Arne Hjelmborn, ambaixador de Suècia a Espanya. "Amb petits actes com aquest, també creem vincles més sòlids entre les nostres empreses i la societat espanyola. Encara que Madrid és una ciutat especialment neta, sempre hi ha qui tira escombraries on no deu. Hem triat la Casa de Camp, un dels parcs urbans més grans d'Europa per realitzar aquesta iniciativa que busca conscienciar a la ciutadania en la reducció de la seva empremta climàtica."
El 'plogging' és un moviment global amb origen a Suècia que va ser inventat per Erik Ahlström el 2016 i combina l'activitat esportiva amb el compromís mediambiental. A través d'aquesta pràctica, els participants recullen els residus que contaminen els espais comuns, contribuint així a societats més netes i sostenibles. La paraula plogging prové del suec plocka upp (recollir) i l'anglès jòguing (córrer). La idea és simple: els participants (ploggers) surten amb una bossa d'escombraries per recollir les deixalles que es troben durant el seu recorregut esportiu. Segons dades de l'ONU els éssers humans generem més de 2.000 milions de tones de residus sòlids urbans cada any, dels quals el 45% es gestiona de manera inadequada. Si no es prenen mesures urgents, aquesta quantitat d'escombraries augmentarà a un aproximat de 4.000 milions de tones per a 2050.
Suècia és líder en matèria de sostenibilitat, malgrat comptar amb un alt PIB per càpita, un fort sector industrial, llargues distàncies i hiverns freds, factors generalment s'associen amb altes emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, el país ha aconseguit reduir les emissions prop d'un 30% mentre ha augmentat el PIB va augmentar un 86% des de 1990. En l'actualitat un 99% de l'electricitat que es produeix a Suècia prové d'energies de zero emissions, dels quals 70% són totalment renovables, sent l'energia hidroelèctrica i l'eòlica les dues que amb més força s'estan consolidant a Suècia.
Campanya
Amb aquesta acció i sota el lema 'fes-te el suec. De veritat', l'Ambaixada de Suècia a Espanya va llançar ahir una campanya digital que pretén fer un volt positiu i profunda a la coneguda expressió del castellà, "fer-se el suec". Des de l'orgull que suposa formar part del diccionari de la llengua espanyola, l'Ambaixada Sueca amb aquesta iniciativa vol ressaltar l'ús d'aquest popular modisme i el seu significat "ignorar o mirar cap a l'altre costat" per generar conscienciació sobre un tema fonamental: el clima i el medi ambient. L'"ignorar o mirar cap a l'altre costat" davant els desafiaments climàtics i mediambientals es contrasten amb els compromisos climàtics i mediambientals de Suècia, suggerint una manera de fer-se el suec. De veritat.
Així, el projecte neix amb un propòsit clar: redefinir el significat de "fer-se el suec" a partir dels valors que defineixen al model suec, reconegut internacionalment pel seu lideratge en sostenibilitat, igualtat, benestar i innovació. A través de polítiques audaces, tecnologies pioneres i un profund respecte per la naturalesa, Suècia s'ha posicionat com un dels països més compromesos amb el futur del planeta, per la qual cosa "fer-se el suec", de veritat, no és cap altra cosa que ser profundament compromès amb la sostenibilitat.
Des del respecte envers la llengua i cultura espanyola, la campanya, que compta amb un marcat to d'humor i ha estat duta a terme per les agències Allwhite i Tinkle, convida ciutadans, empreses i institucions a "fer-se el suec" en el millor sentit: treballant per un món més just, igualitari i sostenible. La campanya, liderada per l'Ambaixada de Suècia a Madrid ha comptat amb la col·laboració d'aquestes empreses sueques pioneres en sostenibilitat: ABB, AlfaLaval, Candela, Ericsson, IKEA, Scania, Tetra Pak, Volvo Cars i Volvo Trucks.