Logo Banc Sabadell Economia

En els últims la salut mental s'ha fet un espai en la vida de tots nosaltres, el que fa vint anys era un tabú, actualment és plena normalitat que qualsevol persona vagi regularment al psicòleg o al terapeuta per tenir cura de la seva salut mental. Davant d'aquest canvi de tendència molts emprenedors i empresaris han vist que és completament necessari comptar amb serveis per tenir cura de la salut mental dels seus treballadors per tal que siguin més productius, perquè a ningú se li escapa a hores d'ara que com menys estrès o malestar hi ha en una plantilla més a gust i millor treballen. És per això que en els últims anys han sorgit diverses iniciatives empresarials que busquen precisament facilitar tot aquest procés a les empreses i a casa nostra, a Catalunya, en tenim una que es diu Emocional, fundada aquest mateix 2022 amb el propòsit d'oferir un servei a les empreses que volen saber quin és l'estat de salut mental dels seus treballadors i, en conseqüència, poder prendre les mesures adequades per a aconseguir una companyia emocionalment sostenible i productiva.

Ara bé, com es materialitza tota aquesta idea? Doncs bé, Emocional és un programari que s'integra en els programes que integren videotrucades com Zoom, Slack o Teams i és capaç de detectar l'estat emocional dels empleats a temps real a partir de la seva comunicació no verbal com ara les expressions facials o moviment de cap i mans, segons explica a ElNacional.cat Aniol Hervás, cofundador i COO d'Emocional, que també ens explica que la detecció prematura es realitza gràcies a una xarxa neuronal, basada en models d'intel·ligència artificial, que identifica patrons indicatius d'estrès en les persones. Tota la informació que recull el software, a més, s'envia directament  al treballador i Recursos Humans (RRHH), encara que l'últim només rep les mitges de totes les persones i no dades individualitzades.

El mateix programari d'Emocional, afirma Hervás, ofereix a l'empleat un pla d'acció individualitzat, basat en els seus indicadors específics, amb les eines necessàries, com ara coaching, teràpia o sessions grupals, per tal de reduir l'estrès o gestionar-lo de la forma més adaptativa. A més a més, Emocional també predisposa un entorn laboral saludable per mitjà d'eines a l'abast dels empleats com és el cas de la “EmotiCoin”, una moneda virtual que es pot bescanviar per sessions de coaching, teràpia o d'activitats en equip. Aquest instrument també es converteix en un senyal d'agraïment entre col·legues de treball, podent-se regalar a qui han inspirat bones pràctiques en el treball, com a signe de companyonia.

Pel que fa al model de negoci, Emocional funciona a través de subscripcions i el preu d'aquestes varia en funció de la mida de l'empresa, però sempre inferior als 10 euros al mes per cada empleat. En aquesta línia, Hervás ens explica que de forma ideal una empresa hauria de tenir un mínim de 50 treballadors perquè funcioni bé i es pugui separar amb equips els treballadors i que l'empresa pugui tenir un millor feedback de l'estat dels seus treballadors, encara que una empresa amb 30 treballadors ja podria fer servir el software sobradament. Ara com ara, Emocional diagnostica l'estat de salut mental de l'empleat després d'una exposició de tres hores. Actualment, ja s'està treballant en l'optimització de la tecnologia per a poder avaluar en una hora i fins i tot a través d'una foto fixa.

Com va sorgir la idea?

Com amb moltes altres empreses, Emocional neix d'una altra empresa, o millor dit, del pivotament d'una altra empresa. En aquest cas, la idea matriu és Synaptico, una empresa encara existent que es dedica a ajudar a les persones a trobar un psicòleg. Ara bé, els cofundadors d'Emocional es van adonar que el 76% dels seus clients els anaven a buscar per estrès laboral, moment en el qual van decidir apostar pel projecte Emocional, aquest cop centrant els seus esforços a oferir un servei a empreses que volguessin saber quin és l'estat de salut mental dels seus treballadors. Tot això va desembocar en una realitat primigènia quan el novembre de 2021 els tres cofundadors van conceptualitzar Emocional i el març d'aquest any, durant el MWC es va presentar la primera versió de prova del projecte fins que fa just dos mesos va néixer oficialment Emocional. En aquest temps, Emocional ja compta amb una cartera de clients conformada per 22 empreses a quatre països europeus.