La multinacional Bacardi ha anunciat que deixarà de produir el seu rom i el vermut Martini a la planta de Mollet del Vallès, l'única que té a tot l'Estat. Això suposaria l'acomiadament de 82 dels seus 280 treballadors. En els propers dies presentarà un expedient de regulació d'ocupació (ERE). No es veuran afectats per la mesura els equips comercials i de màrqueting, ni els membres de l'equip de distribució que continuaran ubicats a la localitat vallesana. Els sindicats han reaccionat amb celeritat i han protestat per la mesura presa per la marca, tot destacant que l'empresa no té pèrdues. CC.OO. assegura que no hi ha "causes objectives" per al tancament i que tot es redueix a un pla de deslocalització. UGT apunta, també, que Mollet abasteix el mercat espanyol, un dels principals per a la companyia. El comitè d'empresa reclama el manteniment de tots els llocs de treball.

Uns acomidadaments qüestionats

L'Ajuntament de Mollet ha donat el seu suport, d'immediat als treballadors de Bacardi, i ha sol·licitat a l'empresa que replantegi la seva decisió. Bacardi ha justificat els acomiadaments tot al·legant que són necessaris per al "creixement de l'empresa" i per a la "sostenibilitat del negoci". Bacardi és un gegant de les begudes alcohòliques, amb seu a les Bahames. També és propietari d'altres marques com Martini, el vodka Eristoff o la ginebra Bombay Sapphire. Té 17 plantes a tot Europa, entre elles la planta de Pessione di Cheiri, a Itàlia, on es pretén traslladar la producció de Mollet. Però, a l'igual que altres fabricants d'alcohol, no passa pel seu millor moment.

Menys vendes, sense pèrdues

Des de l'inici de la crisi, el mercat de les begudes alcohòliques ha anat caient. L'oci nocturn s'ha reduït i des de fa anys, pel canvi d'hàbits de salut, el consum d'alcohols s'ha reduït progressivament. Els empresaris del sector fa temps que demanen al govern espanyol una reducció dels imposts sobre els alcohols d'alta graduació per fer front a la crisi, tot al·legant que això beneficiaria, no només a la indústria dels licors, sinó també a l'hostaleria. I també al propi govern, diuen, ja que la recaptació d'imposts per les vendes de begudes alcohòliques ha disminuït en els darrers anys.

Més salut, menys beneficis

Però els governs de la UE aposten clarament per disminuir el consum d'alcohol, en el marc de les seves polítiques sanitàries. Tot i això, l'Estat espanyol encara té un consum d'alcohol de 9,8 litres d'alcohol pur per capita, una mica més que la mitjana de l'OCDE: 9 litres. Malgrat tot, en els darrers 20 anys el consum d'alcohol s'ha reduït en un 19 %, una de les taxes de reducció més altes del món. Això sí, en els darrers mesos ha augmentat el consum de productes d'alta gama, i això ha donat esperances a la indústria licorera.

Bacardi en baixa forma

Bacardi Espanya ha encadenats sis anys seguits amb pèrdues de mercat. Els beneficis s'han anat reduint a causa d'un descens lent però continuat del consum. Bacardi perd consumidors front a la competència, integrada bàsicament pel grup anglès Diageo, que controla marques com Cacique, Captain Morgan o Pampero, o el grup francès Pernod Ricard, que posseeix Havana Club, un gegant del sector. Justament, Bacardi ha rebut un cop judicial en els darrers temps en relació a Havana Club. Bacardi controlava la marca Havana Club als Estats Units, però mantenia un fort litigi amb el govern cubà, que reclamava la propietat de la marca. Al gener el govern dels Estats Units va autoritzar a Cubaexport, una companyia estatal cubana, a registrar la marca Havana Club als Estats Units. I Cubaexport és associada a Pernod Ricard, el segon grup mundial en producció de begudes alcohòliques i un dels grans competidors de Bacardi...

Una empresa d'origen català

El sitgetà Facund Bacardí i Massó (1814-1886), fill d'un comerciant de vins tarragoní, va instal·lar-se a Santiago de Cuba i el 1862 va comprar una destil·leria i va començar un rom suau, que va ser molt apreciat. Ell va ser qui va triar el rat penat com ensenya de la marca, un símbol que s'ha mantingut fins ara. Després de la seva mort, els seus fills van aconseguir una gran expansió de la marca. El president actual de la marca és descendent directe del fundador i molts membres de la família són, encara, accionistes de la companyia.