El grup de moda Mango va tornar a entrar en pèrdues l'any passat, amb un resultat negatiu de 110 milions d'euros, a causa de les restriccions derivades de la pandèmia de coronavirus, que de forma temporal va obligar a tancar bona part de les botigues de la multinacional a tot el món. La companyia, que el 2019 va obtenir un benefici net de 21 milions d'euros i unes vendes de 2.374 milions, la xifra més alta de la seva història, va registrar el 2020 una caiguda de la facturació del 22,4%, fins als 1.842 milions.

Aquest descens va ser especialment acusat a les botigues físiques, amb una caiguda de les vendes del 43%, que va poder ser parcialment compensat per l'auge del comerç online, que va créixer un 36% i suposa ja el 42% de la facturació del grup, un percentatge molt superior al 24% de 2019.

"Autèntica bestialitat"

En una trobada amb periodistes a Palau-solità i Plegamans, on Mango té la seva caserna general, el conseller delegat de la firma, Toni Ruiz, ha qualificat d'"autèntica bestialitat" aquesta caiguda de les vendes, que s'explica perquè gran part de les botigues van estar tancades l'any passat una mitjana de 70 dies, mentre que una quarta part de la xarxa va poder operar "amb moltes restriccions".

"Ens trobem que gairebé totes les botigues van haver de tancar d'un dia per a l'altre", ha explicat Ruiz, que ha recordat que va haver-hi un moment en què "el 80% de la plantilla estava en ERTO" (expedient de regulació temporal d'ocupació). A dia d'avui, la marca encara té mig miler d'establiments tancats i "molta gent" en ERTO, principalment a països com Alemanya, el Regne Unit o els Països Baixos.

En aquest escenari d'autèntica excepcionalitat, l'objectiu de Mango va ser "sobreviure" i salvar de la millor manera possible un any que va començar bé, amb previsions d'un nou rècord de vendes, però que a partir de març, coincidint amb l'inici de la pandèmia, va registrar "dos o tres mesos d'absoluta aturada", en els quals amb prou feines es va vendre pels canals físic i digital.

Optimisme

Malgrat la forta caiguda de les vendes, Toni Ruiz s'ha mostrat "raonablement content" amb el resultat obtingut. Segons ha explicat, una part important dels efectes derivats de la caiguda dels ingressos es va mitigar gràcies a la gestió dels equips de compres, que van dur a terme canvis en l'estructura de les col·leccions existents i en van llançar altres de noves, d'acord amb les noves necessitats dels clients, com la roba esportiva.

A més, Mango va aconseguir una reducció de les despeses operatives per valor de 230 milions gràcies a una renegociació de les rendes de lloguer de les botigues i un ajust de personal, amb la sortida de més de 2.000 persones, principalment personal de tenda amb contractes temporals que no van ser renovats.

Inversions

Malgrat les dificultats, Mango va invertir el passat any 27 milions d'euros, destinats principalment a la seva transformació digital, i va ampliar la seva xarxa de botigues amb 43 nous punts de venda, aconseguint els 2.221 a més de 110 països. La companyia va dur a terme 150 obertures durant 2020 a ciutats com Viena, Kíev, Manchester, París o Anvers, i actualment compta amb una superfície de venda total de 790.000 metres quadrats.

Els últims mesos, Mango ha llançat la seva primera línia especialitzada en tèxtils i articles de la llar, que estarà disponible en línia a partir del segon trimestre d'aquest any, i ha decidit eliminar Violeta, la seva marca de roba femenina de talles grans, per integrar-la dins de la línia principal de Woman, que ha ampliat la seva oferta fins a la talla 54.