La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) ha admès a tràmit l'oferta pública d'adquisició d'accions (OPA) que la italiana Atlantia ha llançat sobre Abertis, una operació valorada en uns 16.340 milions d'euros i que donaria lloc a una dels primers grups d'infraestructures del món. El supervisor del mercat començarà a partir d'ara a analitzar el fullet explicatiu de l'operació que la firma participada per la família Benetton li va presentar formalment el passat 15 de juny per autoritzar-la.

Serà llavors, quan arrencaran els preceptius terminis perquè Criteria CaixaBank i la resta d'accionistes d'Abertis decideixin si l'accepten o la rebutgen. Així mateix, serà quan es doni un màxim de deu dies perquè el consell d'Abertis i, per tant, el seu soci de referència, es pronunciïn.

De moment, l'òrgan que presideix Sebastián Albella admet a tràmit l'OPA d'Atlantia en considerar que "el fullet i la resta de documents presentats, després de les últimes modificacions i esmenes, s'ajusten al disposat en la normativa sobre el règim d'OPAs".

Sense pronunciament

En el seu comunicat, la CNMV recorda que l'admissió a tràmit "no suposa cap pronunciament sobre la resolució relativa a l'autorització de l'oferta, o qualsevol dels seus termes i condicions, que haurà de produir-se conforme als terminis i altres requisits previstos en la legislació." El supervisor admet l'OPA al voltant de 15 dies després que Atlantia la presentés formalment el passat 15 de juny, al límit del termini d'un mes amb què comptava després del seu anunci oficial.

En la seva oferta, Atlantia ofereix pagar 16,50 euros per cada acció d'Abertis, preu lleugerament per sobre de l'actual cotització del grup, si bé l'ha arribat a sobrepassar en diferents ocasions. Al principi, la firma transalpina plantejava abonar mitjançant un intercanvi d'accions fins i tot un 23% de l'operació, si bé finalment va indicar que s'obria a costejar la totalitat en efectiu.

Una picada d'ull

Així mateix, en el moment de remetre el fullet de l'OPA a la CNMV, la companyia italiana va realitzar una 'picada d'ull' al Govern en manifestar expressament la seva "voluntat d'atendre els interessos estratègics" que Espanya té a les autopistes que gestiona Abertis i els satèl·lits d'Hispasat, firma controlada pel grup. Atlantia es va pronunciar d'aquesta forma després que, després d'anunciar la seva OPA, el Govern espanyol al·ludís en repetides ocasions a la capacitat legal amb què compta per no autoritzar l'operació atenent l'"interès general".

En concret, l'Executiu ha recordat que ha d'autoritzar en el Consell de Ministres el traspàs de cada una de les autopistes que Abertis explota com a primer operador de vies de pagament del país, un total de 1.560 quilòmetres, i ha subratllat el caràcter estratègic que Hispasat té per a l'Estat, que a més controla un 9,2% d'aquest operador a través del CDTI (1,8%) i SEPI (7,41%).

En la mateixa línia, Atlantia també es va comprometre que Abertis continuï cotitzant a la Borsa de Madrid, a mantenir la seva seu a Barcelona i a respectar "la seva estructura de gestió i govern corporativo".El preu proposat, l'OPA d'Atlantia suposaria una operació de 16.341 milions que a més donarien lloc a una dels primers grups de concessions d'infraestructures del món, que sumaria 14.100 quilòmetres d'autopistes, a més d'aeroports i la firma espanyola de satèl·lits Hispasat.