El Centre Intermodal de Logística (Cilsa) invertirà fins a 200 milions d'euros d'aquí al 2020 per construir fins a 450.000 metres quadrats de noves naus, que serviran per culminar el desenvolupament del 100 % del sòl disponible a la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del Port de Barcelona. "És un desenvolupament completament racional, basat en una capacitat molt sòlida de la companyia", ha assegurat el director general de Cilsa, Alfonso Martínez, que ha sostingut que el sector logístic ja ha superat la crisi, pel que ha confiat en què gran part del desenvolupament que es projecta es farà "amb claus en mà".

Un dels grans atractius de les noves naus serà la seva "alta qualitat", ja que totes les noves edificacions tindran la certificació LEED que acreditarà la seva eficiència energètica, i això les diferenciarà de l'oferta actualment disponible. El desenvolupament es finançarà amb recursos propis de la companyia, amb la capitalització d'un préstec participatiu de 20,5 milions per part dels accionistes, i amb 75 milions procedents d'un préstec del Banc Europeu d'Inversions (BEI).

Aquest préstec es compta amb la garantia del Pla d'Inversions per a Europa, l'anomenat Pla Juncker, ja que es considera que el creixement de la ZAL contribueix a l'impuls d'una infraestructura estratègica com el Corredor Mediterrani, així com un element de creixement econòmic per a Espanya, ja que en les noves naus es crearan uns 4.000 llocs de treball directes i 6.000 indirectes. "Només podrem ser útils al Port de Barcelona i a l'activitat econòmica si som capaços d'augmentar els operadors en el nostre àmbit", ha defensat el conseller delegat de Merlin Properties, Ismael Clemente.

Contractes "claus en mà"

La ZAL està negociant 150.000 metres quadrats de contractes "claus en mà" per a aquest 2017, que aniran a parar a mans de companyies internacionals "de primer nivell" del sector tèxtil i del comerç electrònic, entre d'altres. Durant el 2016, Cilsa va facturar 40,7 milions, va obtenir un Ebitda de 19,9 milions, que espera doblar en els pròxims sis anys, i va registrar un resultat net de 5,2 milions. La superfície construïda total va ser la mateixa que el 2015. És a dir, 635.280 metres quadrats, dels quals Cilsa gestiona 403.280, mentre que 232.000 estan en mans de tercers.

L'ocupació mitjana de les naus logístiques va ser del 96,4 % durant tot l'any (el tancament es va situar en el 97,2%) i la contractació va ser de 162.000 metres quadrats, cosa que representa un 24% més que l'any anterior i es divideix entre 22.500 metres quadrats de nous contractes i 139.500 metres quadrats de contractes renovats.El deute financer net de Cilsa es va situar en 102,1 milions a final del 2016, amb un "backlog" (ingressos per contractes signats) de 263 milions, un 8 % superior al 2015, cosa que per a Martínez demostra la solidesa financera de la companyia.

El president de Cilsa i del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha aplaudit aquests resultats i aquests objectius de futur, i ha explicat que les accions de la gestora s'alineen amb l'objectiu de tenir un "hub logístic" en la primera línia del port barceloní.