Malgrat llançar un missatge de "respecte al dret de vaga", la patronal dels empresaris espanyols, CEOE, ha fet una crida al govern de Pedro Sánchez perquè doni garanties, si cal per la força, i aturar les derivades que pot provocar la vaga de transportistes autònoms que ha estat convocada per a la matinada de diumenge a dilluns. Per això, la patronal presidida per Antonio Garamendi demana al govern que "coordini i imparteixi instruccions precises" als cossos i forces de seguretat de l'Estat perquè garanteixin la lliure circulació i exigeixin les responsabilitats oportunes "als que actuïn de forma irresponsable i il·legal".

En paral·lel, aquest mateix dimecres, la Federació Nacional d'Associacions de Transport d'Espanya (Fenadismer), que agrupa més de 30.000 pimes i autònoms del transport, ha rebutjat unir-se a l'atur indefinit perquè considera que no està justificat després de les mesures aprovades pel govern. Cal recordar que Fenadismer sí es va sumar en l'anterior vaga del mes de març. Per la seva banda, Cepime i ATA també han mostrat la seva oposició a l'atur del transport convocat per la Plataforma per a la Defensa del Sector de Transport i han demanat al govern que garanteixi la lliure circulació i seguretat viària dels transportistes que vulguin treballar.

En un comunicat conjunt remès aquest dimecres, CEOE, Cepime i ATA defensen que l'atur indefinit convocat a partir de dilluns que ve "agreujarà la difícil situació econòmica" que ja travessen les empreses "i la població en general". Alhora, adverteixen que, encara que respecten el dret dels transportistes a secundar l'atur convocat per un "sector minoritari", "no es poden repetir els actes violents, les coaccions i els bloquejos i talls de trànsit" del març.

No són majoritaris

Així doncs, els transportistes autònoms i associats a la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport han decidit convocar una nova aturada indefinida a partir de diumenge a la mitjanit, és a dir, del 13 al 14 de novembre a la nit, per protestar per l'incompliment per part dels carregadors de la llei de costos. Manuel Hernández, president de la plataforma, va donar a conèixer el resultat de la votació que han dut a terme aquest darrer cap de setmana a les seves delegacions provincials sobre la represa de l'aturada. Dissabte passat, els seus delegats provincials van mantenir una reunió en què van analitzar la situació actual del sector, després de les mesures aprovades pel govern espanyol en consens amb les organitzacions majoritàries de transportistes, que componen el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC).

Entre aquestes mesures, destaca la nova llei per evitar que els transportistes treballin a pèrdues o un nou paquet de 450 milions d'ajudes directes, que se sumen a les ja aprovades el 2021 i l'abril del 2022, com el descompte de 20 cèntims; la prohibició que els conductors facin la càrrega i descàrrega; la limitació a una hora dels temps d'espera a les zones de càrrega i descàrrega; el reforçament de la inspecció de transport o els ajuts a l'abandonament de la professió. La Plataforma ha continuat denunciant l'"incompliment" per part dels carregadors (els clients dels transportistes) de la llei que prohibeix treballar a pèrdues en el sector, i assenyala el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, liderat per la ministra catalana Raquel Sánchez, de desautoritzar la Guàrdia Civil a l'hora de controlar i denunciar aquest incompliment.