El cap de l'Autoritat del Canal de Suez, Osaba Rabie, ha informat que el pas marítim ha recuperat el ritme de navegació després que totes les embarcacions que havien quedat ancorades pel vaixell Ever Given hagin aconseguit sortir als cinc dies de reflotar el portacontenidors. Els vaixells que esperaven tant al Gran Llac, com a les entrades nord, en el mar Mediterrani, i sud, al mar Roig, van arribar a ser 422 amb un tonatge total de 26 milions.

Rabie va assegurar que la recuperació de la navegació s'ha realitzat en "un temps rècord" i va considerar que és "un nou èxit que demostra la capacitat de l'autoritat per gestionar situacions d'emergència i afrontar les crisis".

"S'ha registrat aquest dissabte el pas de 85 embarcacions, amb un tonatge net total de 4,2 milions, i el nombre de vaixells que creuen des de la direcció nord és de 35 naus. Des de la direcció  ¡sud passen 50 vaixells a través del nou curs de navegació del canal, amb un tonatge net total d'1,5 milions," ha afirmat.

Compensacions

Ara, l'autoritat del canal de Suez d'Egipte demanarà més de 1.000 milions de dòlars (uns 850 milions d'euros) en compensació per les pèrdues que va causar el bloqueig del vaixell, que va estar encallat i va impedir la navegació per la via fluvial durant gairebé una setmana. Rabie ha apuntat que la compensació pels danys ascendirà a aquesta quantitat, i ha afegit que "és un dret i no l'abandonarem".

Rabie va preceisar que la petició de compensació no és només per a les pèrdues econòmiques a causa de la suspensió de la navegació de sis dies, sinó que inclou les despeses que va comportar el procés de salvament, com l'ús de remolcadors veritat els danys físics. Les autoritats d'Egipte ja han començat a investigar les causes de l'embús al Canal de Suez del vaixell, que va bloquejar una de les rutes comercials marítimes més importants del món fins dilluns passat, quan es va reprendre la circulació.

L'embarcació, un dels vaixells de transport de contenidors més grans, es va quedar encallat el 23 de març al canal de Suez,provocant un embús sense precedents, qva comportar la desviació de més de 200 vaixells i la paralització de béns per valor de 9.500 milions d'euros diaris.

El vaixell, de 400 metres d'eslora i 59 metres de manga, finalment va quedar alliberat dilluns gràcies a la feina dels remolcadors i no té danys. Aproximadament el 12 per cent del volum del comerç mundial passa pel canal.

Afectació a Barcelona

El cap d'Estratègia del Port de Barcelona, Jordi Torrent, ha assegurat aquest dimecres que els consumidors finals no notaran els retards dels vaixells procedents del canal de Suez amb destinació a la capital catalana atrapats durant prop d'una setmana per l'incident de l'Ever Given. En canvi, sí se'n poden ressentir una mica més les empreses, ha admès Torrent, que ha quantificat les demores en les arribades a la capital catalana entre dos i vuit dies.

De moment, al Port no els consta que cap dels vaixells que van sortir amb destinació a l'Àsia o que han d'arribar a Barcelona hagin optat per vorejar el cap de Bona Esperança per evitar el col·lapse causat pel portacontenidors Ever Given, desencallat aquest dilluns.

Imatge principal: Ever Given / EFE