La Cambra de Barcelona, que presideix Joan Canadell, ha reclamat a Aena que mantingui el calendari d'inversions en els projectes de connectivitat i ampliació de l'aeroport del Prat. "Aena té previst retardar les seves actuacions a causa de la crisi sanitària", ha ressaltat la Cambra en comunicat publicat al seu web.

L'operador portuari espanyol té previst una sèrie d'actuacions entre el 2022 i el 2026, entre les quals es troba la inversió de 5.000 milions d'euros als aeroports de Barcelona i Madrid. Ara bé, les actuacions que hi havia projectades per aquest termini es podrien veure afectades per la pandèmia, ja que les previsions apunten que el tràfic aeri no es recuperarà fins d'aquí dos anys. Aquesta reducció de l'activitat, la Cambra la percep com una oportunitat per executar les obres com més aviat millor i en un període en el qual tindrà una menor afectació en lloc d'un moment de plena recuperació. 

aeroport del prat el nacional carlota serra

Turistes a l'aeroport del Prat / Carlota Serra

Actuacions previstes

Entre les actuacions a desenvolupar es troba una terminal satèl·lit, que permetria augmentar la capacitat nominal de 55 milions de passatgers a 70 milions. Aquesta infraestructura també va vinculada a la construcció d'una tercera pista per ampliar la cobertura de vols intercontinentals.

"S’ha de tenir en compte l’impacte mediambiental que tindria aquesta ampliació per a la zona natural de la Ricarda, que requeriria l’aprovació prèvia del projecte per la Comissió Europea, motiu pel qual Aena ha d’establir llaços amb els ajuntaments del Prat i Gavà i proposar mesures compensatòries com renaturalitzar àrees pertanyents al delta del Llobregat", ha argumentat la Cambra en el comunicat.

Un altre dels projectes, ha detallat l'entitat, és la ciutat aeroportuària. Aquesta ha de ser un centre de serveis i negocis en el qual s'incorporin totes les necessitats del sector aeronàutic. Ara bé, també es preveu que s'obri a altres sectors econòmics rellevants per a l’economia metropolitana. "Caldria assegurar l’inici de la seva construcció ja, atès que el seu desenvolupament serà previsiblement gradual i lent", ha exposat la Cambra.

Finalment, un altre dels reclams que ha destacat la Cambra és aconseguir que el tren de Rodalies arribi a la Terminal 1. Per això, és essencial que es posi en marxa el servei del túnel que, actualment, està en construcció.

No obstant, l'entitat ha apuntat que, si finalment es retarda la construcció de les obres, "caldria avançar tot el que sigui possible en aquests projectes i obtenir els consensos necessaris per a la seva execució, de tal manera que quan hagi passat la crisi, es puguin dur a terme immediatament".

Altres aeroports de Catalunya

D'altra banda, la Cambra de Barcelona ha recordat que l'aposta és crear una xarxa d’infraestructures descentralitzada i interconnectada, per la qual cosa és vital unir amb la línia d'alta velocitat del tren els aeroports de Girona i Reus amb el de Barcelona

En el cas de l’aeroport de Sabadell s'han de millorar els serveis i actualitzar les infraestructures com els accessos, la digitalització i els hangars, entre altres. 

"Les propostes esmentades no només contribuirien a la recuperació econòmica, sinó que també suposarien un impuls al desenvolupament de futur, permetent una millor posició en l'àmbit global", ha conclòs la Cambra.