Bankia ha tancat el primer semestre del 2016 amb un benefici net de 481 milions d'euros en la primera meitat de l'exercici, un 13,4% menys que el 2015, degut principalment als menors ingressos per baixos tipus d'interès, a la depreciació dels bons de la Sareb i a l'absència de l'aportació del City National Bank de Florida, venut el 2015.

Així ho ha comunicat l'entitat bancària a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i posteriorment ho ha presentat el conseller delegat, José Sevilla, que a més ha reiterat que Bankia ja va fer els deures al seu dia, el 2012, quan va rebre els ajuts públics i va haver de tancar una de cada tres sucursals i reduir personal, pel que no preveu noves actuacions en aquest sentit.

L'Estat com a accionista

D'altra banda, el directiu ha anticipat que de continuar la línia d'aquest primer semestre, veu "sostenibles" els actuals nivells de dividend amb què l'entitat remunera els accionistes, que l'any passat va ser d'uns 300 milions d'euros. I fins i tot, ha deixat la porta oberta a elevar el "pay out", que actualment és del 30%.

I és que tenint en compte l'evolució de la ràtio de capital, Sevilla assegura que l'actual nivell de remuneració a l'accionista que afecta a més en gran mesura l'Estat, que té un 67% del seu capital, és sostenible i alhora s'ha mostrat contrari a "acumular capital per acumular".

Guanyar en eficiència

Tanmateix, el conseller delegat de Bankia no ha dubtat a reconèixer tampoc que l'entitat continua buscant noves formes d'elevar l'eficiència i la productivitat, com per exemple externalitzant serveis amb poc valor afegit. I encara que el ROE, que mesura la rendibilitat sobre recursos propis, es troba en nivells baixos pels tipus d'interès, Sevilla s'ha tornat a mostrar convençut que en els propers anys veurem pujades de dos dígits.

Al llarg d'aquest semestre, l'entitat ha tancat 38 oficines i queda per veure si per tal d'assolir una eficiència i productivitat més grans en un context de constant avanç tecnològic, Bankia ha de tancar algunes oficines més en la segona meitat de l'any ja que "cada vegada es gestiona més amb clients en remot".

Més concretament, la iniciativa en remot està tenint uns resultats molt positius, amb els clients molt satisfets i aquesta tendència va en augment, per la qual cosa dels 150.000 clients que ara s'atenen en remot, el 2017 es podria passar a mig milió.