El turisme ha estat un dels sectors més afectats per la pandèmia de la covid , i encara més l'aeroportuari. Tot i això, a poc a poc va tornant a recuperar el ritme previ a la pandèmia, i una prova d'això, més enllà de l'augment progressiu de visitants a l'aeroport del Prat, és que Barcelona va tancar el 2021 amb un 91% de les destinacions del 2019 recuperades, malgrat comptar encara amb un 14% menys de companyies aèries que abans de la Covid-19 i un 58% menys de freqüències i operacions. Aquesta és una de les principals conclusions que es desprèn de l’Observatori de Trànsit Aeri de Barcelona, un estudi que també quantifica en un augment del +53% les rutes operades només per un sol operador, la qual cosa, en un mercat liberalitzat i subjecte a l’oferta i la demanda, dibuixa un escenari complicat, on la falta d’oferta i competència podria generar un augment dels preus dels bitllets finals per als passatgers.

Tot i que en els últims mesos la millora de la recuperació del sector s'ha vist frenada per l'aparició de la variant òmicron, les perspectives són bones de cara a l’estiu 2022. El mercat menys afectat ha estat el domèstic, on romanen intactes les 30 destinacions que s’oferien el 2019, mentre que en l'àmbit intercontinental es pot veure una reducció més important del 26% del nombre de destinacions. Més significativa és l’evolució de les freqüències, mentre que a escala domèstica aquestes han caigut un 34%, entre continents s’ha registrat un descens del -68%, el doble de reducció. En aquest sentit, si s’analitza el comportament de les principals companyies aèries de l’aeroport de Barcelona, com són Vueling, Ryanair i easyJet, aquestes han mantingut diferents estratègies en la seva recuperació el 2021. Vueling, per la seva part, ha disminuït lleugerament (-10%) el nombre de destinacions passant de 118 (el 2019) a 106 (el 2021), però reduint un -51% l'oferta de seients. S'ha concentrat al mercat domèstic, on ha mantingut les seves 26 destinacions reduint només a un -37% la capacitat. Per la seva part, Ryanair, ha optat per augmentar el nombre de destinacions un 38% passant de 55 a 76, però igual que Vueling, reduint la capacitat total en un –51%. easyJet , ha centrat totes les connexions a escala internacional, on ha augmentat una ruta respecte al 2019 arribant a les 18 actuals, però reduint la capacitat en un considerable -81%.

Balanç i previsions

Fa poques setmanes vam saber que l’aeroport de Barcelona va tancar  el 2021 amb 18.874.896 passatgers acumulats, un increment del 48% respecte a l’any 2020 i una reducció del -64% respecte al 2019. Tanmateix, l’ens aeroportuari mostra símptomes evidents de recuperació, ja que durant el primer semestre es va registrar una reducció mitjana de passatgers en comparació als nivells previs a la pandèmia del -85,3%, mentre que durant el segon semestre ha estat del -45%. Eurocontrol en les seves previsions fetes l'octubre del 2021 i revisades el gener del 2022 preveu tres escenaris possibles a llarg termini i a curt termini per Barcelona. Les perspectives a llarg termini, segons Eurocontrol, mostren una recuperació dels nivells del 2019 durant el 2024, encara que en les previsions més pessimistes aquesta recuperació dels nivells previs a la pandèmia es podria allargar fins al 2027.

Respecte a les previsions a curt termini i mensualment, atesa l'afectació de la variant òmicron i les noves restriccions imposades, es preveu que se seguirà l'escenari base, ja que s'ha interromput la tendència positiva. Com es pot observar a les dades reals de desembre 2021, aquestes s'han situat per sota de l'escenari base. Serà important veure en els mesos següents si l'impacte negatiu de l'actual fase de pandèmia per l'òmicron és temporal i es recupera l'anterior tendència alcista per a l'estiu 2022. Segons Eurocontrol, es preveu a finals del 2022 una recuperació del trànsit a escala dels aeroports europeus d’entre el 70% i el 90% dels nivells del 2019. En el cas de Barcelona, per a la pròxima temporada d'estiu 2022, i segons s'anuncia als canals de venda, s'espera una recuperació dels mercats següents com Los Angeles , Boston i San Francisco (Level) i Filadèlfia (American Airlines); Toronto i Mont-real (Air Canada); i Seül (Asiana i Korean Air).