El president de l'Associació de Línies Aèries, Javier Gándara, ha demanat al govern espanyol que eximeixi els turistes internacionals que ja hagin rebut una vacuna acceptada per l'EMA d'haver de sotmetre's a una PCR 72 hores abans de viatjar o a fer quarantenes per entrar a Espanya. Aquesta proposta va en la mateixa línia que Grècia, que a partir del 14 de maig no demanarà test per a viatgers de determinats països.

El president de l'ALA també ha suggerit que els testos d'antígens, que són més ràpids i més econòmics, siguin igual de vàlids que les PCR. De cara a aquest estiu, l'ALA preveu que s'operin el 58% dels vols respecte al 2019, tot i que ha dit que és una xifra que cal agafar "amb molta cautela" perquè "el grau d'incertesa és màxim". En aquest sentit, ha puntualitzat que moltes companyies no saben quins vols podran oferir perquè estan pendents de les decisions que prenguin no només el govern espanyol sinó el d'altres països emissors. La dada, però, és un 114% superior al 2020.

Gándara ha recordat que l'octubre passat no es van complir les previsions i del 75% de vols estimats només es van operar el 35%. Un altre factor que caldrà tenir en compte, ha afegit, és el grau d'ocupació de les aeronaus. En aquest aspecte, ha constat que les aeronaus viatgen cada cop "menys plenes", a una mitjana del 85% el 2019, del 65% l'any passat i del 57% en l'acumulat d'aquest any.

En resum, espera que el 2021 sigui l'any de "l'inici de la recuperació" i el 2022 el de la "consolidació", fins a arribar als nivells prepandèmia a partir del 2024 o 2025.

A l'espera de la implantació del certificat verd digital per part de les autoritats europees, Gándara veu "fonamental" que l'executiu espanyol comenci a plantejar-se l'arribada "amb totes les garanties de seguretat" dels viatgers procedents de països amb un ritme avançat de vacunació i que puguin acreditar que han rebut la seva dosi. "No estem parlant d'obrir les fronteres i ja està, sinó de fer-ho amb totes les garanties de seguretat", ha insistit Gándara, que també s'ha mostrat partidari d'establir acords bilaterals amb els principals mercats emissors.

Per Gándara, es tracta que de la mateixa manera que el passatger mostra un document amb el resultat negatiu de la PCR ho fes acreditant que ha estat vacunat. En cas contrari, ha alertat que hi ha el risc de perdre pistonada respecte a mercats competidors, com és el grec a partir del 14 de maig.

El president de l'ALA ha rebut "amb molta esperança" la proposta de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, d'acceptar l'entrada aquest estiu dels turistes nord-americans ja vacunats. "Hi donem la benvinguda, volem que de la declaració es passi a mesures concretes", ha assenyalat Gándara en una roda de premsa per fer balanç de la temporada d''hivern i fer les projeccions de cara l'estiu que ve.

Les aerolínies europees, "endarrerides"

El president de l'ALA també ha advertit que les aerolínies europees s'estan quedant "endarrerides" respecte a les xineses i les nord-americanes, amb una reactivació dels vols interns molt superior i en el cas de l'Àsia amb nivells prepandèmia. Gándara ha dit que l'equivalent aquí serien les rutes entre els països europeus, que en aquests darrers mesos han tingut una activitat quasi inexistent, amb la pèrdua d'unes 8.500 connexions.

Pel que fa a la situació el sector, el president de les línies aèries ha demanat que els ERTO es prorroguin almenys fins al 31 de desembre. Ha explicat que al voltant del 81% del personal del sector està inclòs en un expedient de regulació temporal d'ocupació, és a dir, més de 14.000 dels 17.000 treballadors. En qualsevol cas, ha dit que estan a punt per reincorporar-se de seguida que la demanda ho requereixi.

Per últim, Gándara s'ha mostrat contrari a les prohibicions dels vols de curt radi s'hagin de cobrir en tren, com ha fet França, i no creu que sigui un model que es pugui replicar a l'Estat. Segons ha justificat, les rutes aèries a l'Estat que també es poden cobrir fàcilment en tren no representen ni l'1% de les emissions contaminants. Fins al 2019, eren cinc trajectes a Espanya d'aquestes característiques utilitzats per 4 milions de persones, algunes de les quals utilitzaven els grans aeroports com a 'hubs'. Si es perden aquests vols de curt radi, Gándara ha avisat que els viatgers optarien per altres grans aeroports estrangers i faria perdre competitivitat als d'aquí.

Imatge principal: Fotografia de recurs d'un viatger a l'aeroport de Barajas - Efe