El gestor aeroportuari Aena va perdre entre gener i setembre 107,6 milions d'euros, davant els 1.114,2 milions que va guanyar un any abans, llastat per la caiguda del trànsit aeri derivat de la pandèmia de la Covid-19. Això va suposar una caiguda dels seus ingressos del 49,7%, fins a 1.733,4 milions. En total, l'empresa va aconseguir un benefici net de 507 milions d'euros en els primers nou mesos.

I és que, el trànsit de passatgers —incloent la xarxa d'aeroports a Espanya, l'aeroport de Luton al Regne Unit i els sis aeroports del Grup Nord-Est del Brasil— va disminuir el 68,7% i es va situar en 74,6 milions, segons els comptes remesos a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

En el cas concret d'Espanya, el nombre de passatgers va accentuar la seva caiguda al 69,7%, amb 64,8 milions de viatgers registrats. A Luton el descens va ser del 64,8% i als aeroports brasilers del 52,7%. En els nou primers mesos, més de la meitat del trànsit (50,5%) va procedir de turistes europeus, especialment britànics (22,7%) i alemanys (18,2%), mentre que el 42,1% va correspondre a moviments dins de cada país.

El descens del trànsit, que es va iniciar al març i que es va aguditzar a la primavera amb caigudes de fins al 99%, es va traduir a més en una reducció dels ingressos aeroportuaris, que van caure un 63,6 % fins als 811,6 milions, mentre que els ingressos comercials ho van fer el 19,3% fins als 771 milions. Per la seva part, el resultat brut d'explotació (EBITDA) es va situar en 516 milions —gairebé el 76% menys— incloent 14,4 milions de la consolidació de Luton i un impacte negatiu de 77,4 milions d'euros de Aena Brasil.

La generació de caixa de la companyia es va reduir en un 83% fins als 321,8 milions d'euros. El deute financer net es va incrementar un 0,4% fins als 6.704,3 milions i entre el segon i el tercer trimestre de l'any la companyia va assolir uns estalvis de 284,4 milions.

Incentius comercials per fomentar el trànsit

Aena ha aprovat un nou incentiu extraordinari de recuperació d'operacions que s'aplicarà entre l'1 de novembre i el 31 de març. Aquest suposa que les companyies rebran un reembors en la tarifa mitjana mensual d'aterratge equivalent al percentatge de recuperació, independentment del nombre de passatgers que transportin. Això incentiva tots els moviments operats sempre que l'aerolínia assoleixi almenys un 20% de recuperació respecte al mateix mes de la temporada d'hivern anterior.

I és que Aena reconeix que a curt termini no s'observen signes de recuperació a causa de la segona onada de contagis que s'està propagant a Europa i les diferents mesures restrictives aplicades pels diferents països europeus en resposta a la mateixa. I ha agregat que "en les actuals circumstàncies no és possible anticipar quin moment s'iniciarà la recuperació".

 

Imatge principal: Taulell dels vols a Aena, que mostra algunes cancel·lacions. ACN