La covid ha seguit passant factura a Aena en la primera meitat d'aquest any, on l'empresa pública espanyola ha registrat unes pèrdues de 346,4 milions d'euros, el doble que el mateix període de 2020, reflectint aquest gran impacte de la covid al sector aeroportuari.

Això es reflecteix encara millor si ens fixem en el nombre de passatgers en aquests sis primers mesos de 2021, que han caigut un 37,7% a Espanya, fins els 27,1 milions i equival al 21,2% del trànsit del primer semestre de 2019. Si s'inclouen les dades de l'Aeroport de Luton (Londres) i dels sis aeroports d'Aena Brasil, la xifra de passatgers ascendeix a 32,9 milions, un 34,8% menys que en el mateix període de 2020.

Aquesta mateixa línia, el resultat brut d'explotació, ebitda, en aquests sis mesos també ha estat negatiu, concretament de -58,2 milions d'euros, un 6,7% menys que l'any passat. A més, l'ebitda també inclou el resultat negatiu d'Aena Brasil amb -84,1 milions d'euros. Aquest deteriorament ve derivat principalment de l'increment esperat de l'import de les inversions que s'executaran pròximament en aquesta concessió de prop del 25%, i l'increment de la taxa de descompte pel cost més gran estimat del deute. Una part substancial de l'increment de les inversions té el seu origen en l'augment del cost dels materials de construcció i de la inflació.

Ara bé, des de la companyia consideren que l'avenç dels processos de vacunació ha suposat una millora en el comportament de la demanda i en l'oferta de les companyies aèries, principalment des del mes de maig. No obstant això, l'aparició de noves variants del virus està condicionant la flexibilització de les restriccions imposades a tots els països, alhora, aquest fet, asseguren, no permet precisar en quin moment i amb quina intensitat es produirà la recuperació del trànsit aeri que hi havia abans de la pandèmia.

Ingressos i activitat comercial

D'altra banda, els ingressos totals consolidats d'Aena, han disminuït fins a 862,9 milions d'euros, un 22,4% menys respecte 2020. Això es deu a la reducció del trànsit, que a la vegada s'ha traduït en una reducció dels ingressos aeronàutics que, amb 366,6 milions d'euros, s'han situat en un -34,2% respecte a 2020.

Els ingressos comercials, amb 396,9 milions d'euros, també han descendit, concretament un 13,6%. En aplicació de les normes de comptabilitat, en el primer semestre de 2021 s'han registrat comptablement els ingressos per Rendes Mínimes Anuals Garantides (RMGA) per import de 255,6 milions d'euros, import que es veurà modificat partint dels acords assolits amb els operadors comercials.

Disminució de l'efectiu

Durant el semestre s'ha produït una disminució de l'efectiu net generat per les activitats d'explotació del -173,2% fins als -220,3 milions d'euros, davant 301,1 milions d'euros en el mateix període de 2020. En aquest mateix període, el deute financer net comptable consolidat d'Aena s'ha incrementat fins als 7.619,4 milions d'euros davant els 7.027,1 milions d'euros al tancament de 2020.

Es pot recordar que Aena va adoptar, al començament de la crisi de la covid, una bateria de mesures per assegurar la correcta operativitat dels seus serveis i la disponibilitat de liquiditat. En l'actualitat la companyia disposa de caixa i facilitats creditícies per import de 2.288,1 milions d'euros, a les que s'afegeix la possibilitat de realitzar emissions a través del programa d'Euro Commercial Paper (ECP) de fins a 900 milions d'euros.

La companyia manté el seu objectiu d'estalvi de costos des de març de 2020. L'ajustament de la capacitat, la retallada de despeses i la disminució de les sortides de caixa s'han modulat en funció de l'evolució del trànsit, adaptant la capacitat de les instal·lacions a les necessitats de l'operativa.

Malgrat la reducció de l'activitat, Aena té previst executar el 2021 a la xarxa a Espanya inversions per 805,9 milions d'euros, dels quals a 30 de juny de 2021 s'han executat 290,9 milions d'euros.