El millor fotoperiodisme s'exhibeix un any més al festival internacional de Perpinyà, el Visa Pour l'Image, que aquest dissabte ha obert portes. En la 31a edició, que s'allargarà fins al 15 de setembre, es podran visitar de forma gratuïta 24 mostres repartides en vuit llocs diferents de la ciutat.

La tria s'ha fet després de rebre prop de 4.000 treballs, una xifra similar a altres anys. El seu director, Jean-François Leroy, explica que fer la selecció és relativament fàcil perquè "després de veure deu fotografies" ja saps si estàs davant d'un treball interessant. Després de tots aquests anys revisant i seleccionant reportatge fotogràfics té molt clar quina és la clau de l'èxit. "Per fer bones fotografies has d'utilitzar el cervell, els ulls i el cor i, si ho combines tot, funciona", afirma.Visa Pour l'Image ACN (2)

Pla general d'un panell de grans dimensions al Visa Pour l'Image / ACN

Armilles Grogues i religiosos "excèntrics" als EUA

El certamen mostra els efectes de conflictes bèl·lics a indrets com Síria, Yemen o la zona de Caixmir. Destaca també la cobertura de les mobilitzacions dels Armilles Grogues que durant mesos han col·lapsat França. Concretament, es poden veure dues mostres dels fotoperiodistes Olivier Coret i Éric Hadj amb instantànies de les revoltes i els xocs amb la policia. Ambdues es poden veure al Couvent des Mînimes, un dels edificis emblemàtics del festival.

En aquest mateix espai, també es pot visitar una exposició sobre religions "excèntriques" als EUA. La firma Cyril Abad i se centra en l'oferta religiosa protestant i com s'ha reinventat amb els anys. A 'In God we trust' es pot veure des d'una comunitat nudista on el capellà i els creients assisteixen a la missa despullats, passant per una església sobre rodes o un parc temàtic basat en la Bíblia.

Visa Pour l'Image ACN (3)Una visitant mirant fotos dels Armilles Grogues' al Visa Pour l'Image / ACN

"Volia mostrar com, des de finals dels anys 80 i amb el capitalisme, les esglésies tracten de seduir nous feligresos" amb fórmules "sorprenents" i "excèntriques", detalla l'autor. La religió als EUA és una temàtica on encara hi ha moltes obres per explicar, segons Abad, i per això preveu dedicar-hi nous projectes properament.

Alain Keler, un llegat a reivindicar

I entre els fotoperiodistes veterans que inclou aquesta edició destaca la dedicada a Alain Keler, que acumula més de quatre dècades cobrint conflictes arreu del món . Fotògraf de l'agència Sygma i cofundador de l'agència Odissey, ha rebut nombrosos premis al llarg de la seva trajectòria. Per al director del Visa Pour l'Image, però, la seva obra encara no és prou coneguda. "És un dels fotoperiodistes més talentosos actualment i li hem volgut fer el nostre particular homenatge", ha afirmat.

Sota el títol, 'Diari d'un fotògraf', hi ha una selecció d'una seixantena de fotografies en blanc i negre de conflictes a indrets com Kosovo, Gaza o El Salvador i algunes de personals, com el retrat dels seus pares. Alain Keler recorda que és només una tria feta del material recollit en un llibre on n'hi ha més de 200.

Alain Keler ACNEl fotoperiodista Alain Keler conversant amb el públic del Visa Pour l'Image / ACN

Explica que de ben jove somniava en viatjar arreu del món i com, amb una càmera de fer fotos a sobre, va aprendre poc a poc a "unir" aquesta passió amb el fotoperiodisme. Quan se li pregunta què el mou a cobrir un esdeveniment en concret, respon: "L'interès humà; no soc un fotògraf de paisatges i m'encanten les persones perquè crec que és la veritable riquesa al món i això és el que m'interessa".

El certamen d'enguany també inclou altres temàtiques com el turisme i la fauna amb el treball de Kirsten Luce del National Geographic; la crisi del Yemen de Lorenzo Tugnoli o la situació a Veneçuela des de l'any 1984 d'Alvaro Ybarra, entre d'altres.