TV3 i Catalunya Ràdio fan un pas endavant per potenciar els continguts en català i confluiran en una única marca en un termini proper. Així, de la fusió de les dues cadenes públiques neix 3Cat, la nova marca de futur de la casa per oferir continguts a la ciutadania i millorar la seva competitivitat en un context digital que demanda noves narratives i que pretén convertir-se en la gran fàbrica de continguts en català. La nova nomenclatura tindrà un procés d'implantació progressiu, que començarà a rodar a partir del setembre i anirà avançant fins acabar-se aplicant directament en els entorns televisius i radiofònics, quan ambdues marques passaran a ser una, assumint els valors i la identificació més potent de TV3 (3) i Catalunya Ràdio, que passa a anomenar-se CatRàdio (Cat). En altres paraules: les marques de TV3 i CatRàdio acabaran desapareixent en pro de la marca 3Cat, tot i que encara no se'n sap la data exacta. "No és una desaparició, és una evolució", ha destacat Rosa Romà, presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). 

En un entorn hiperfragmentat, amb una gran oferta audiovisual i un marc de competència molt gran, la Corporació es transforma per connectar més i millor amb la ciutadania. D'acord amb els objectius del Pla Estratègic presentat al desembre i sota el lema "Connectem per arribar a tothom", es canvia el nom empresarial i institucional que, per primera vegada, serà també la marca de relació directa amb l'audiència, i és que 3Cat serà el nom de la nova plataforma digital i de totes les finestres de distribució. "Neix de tot això que ja som i d'allò que volem ser; tenim una oportunitat i hem de fer aquesta transformació tan necessària perquè som responsables del present i del futur", ha assegurat Romà.

832e8f41 74bd 4347 8d9c 149878e3f9c2 16 9 aspect ratio 978w 0
Foto: CCMA

"El 3Cat ens haurà d'apropar a la gran majoria d'una societat que és diversa des de molts punts de vista, amb continguts orientats a satisfer les necessitats democràtiques com a servei públic", ha dit Lluís Garriga, conseller secretari, mentre que la vicepresidenta Àngels Ponsa ha assegurat que amb la marca volen "fer possible viure plenament en català". D'aquesta manera, i amb un canvi que començarà a partir de la propera tardor, totes les marques —Esport 3, iCat, Catalunya Informació, etc— s'aniran unint a aquesta marca de futur, amb excepció del Súper 3. En paraules de Sigfrid Gras, director de TV3 i director de continguts audiovisuals de 3Cat, "comença un dels moments més importants de la nostra història".

La nova nomenclatura tindrà un procés d'implantació progressiu i acabarà amb la fusió de totes les marques de la Corpo, amb excepció dels canals infantil i juvenil

Durant la presentació del nou canal, Romà també ha destacat la importància d'implantar-se amb força en un entorn en què els continguts en català, sota el lideratge dels canals públics, es mouen en un entorn en què necessiten ser més visibles i que obliga a fer esforços per posicionar millor la marca d'aquest servei públic per connectar amb tothom i representar la ciutadania. En aquest sentit, la nova 3Cat es prepara per afrontar el gran repte de posicionar continguts de qualitat en català a totes les finestres de consum, d'una manera ambiciosa i competitiva per arribar a tots aquells espais on l'ús normalitzat de la llengua catalana està en tendència a ser residual o inexistent com en les ficcions de gran format a les plataformes, els continguts virals d'entreteniment per a joves, els videojocs o els influenciadors per a nens i nenes.

Una nova marca per defensar públicament la vida en català

Però d'on venim i per què és interessant crear una única marca pública de continguts? TV3 i Catalunya Ràdio van néixer com a marques independents en moments diferents. Com ha explicat Àlex Marquina, cap de Màrqueting, el que pretén aquest nou rebranding, fusionar les dues nomenclatures és fer una marca matriu i vertebradora que permeti millorar la competitivitat i millorar el posicionament de la marca. A més, també millora la coherència editorial i atorga més personalitat, alhora que permet identificar de manera molt més clara els continguts que s'hi incorporen i simplificar l'experiència de l'usuari. Del 3Cat s'espera que inspiri modernitat, confiança i qualitat amb un to innovador i líder.