Monika Zgustova publica Un revòlver per sortir de nit (ed. Galàxia Gutenberg), una novel·la sobre el matrimoni entre Vladimir Nabokov i Véra Slónim. L'obra, molt cenyida a la història real de la parella, explora les complexitats de les relacions matrimonials i, sobretot, del paper de la dona a l'ombra que acompanya el geni.

Monika Zgustova Serra CM Viquipèdia

Monika Zgustova. Foto: Serracm. CC 4.0.

Véra, la incansable

Véra era una dona terriblement capaç: parlava diversos idiomes, molt millor que el seu marit; tenia un bon criteri literari, i li feia de correctora i de crítica; era molt eficaç i gestionava els drets d'autor i les traduccions de les obres... Tota la seva vida la va dedicar a facilitar la tasca de creador de Nabokov. De joves, quan passaven moltes estretors, ella feia mil feines per mantenir la família i permetre que Vladimir escrivís les seves novel·les. Més endavant, quan els ingressos de l'obra de Nabokov van incrementar-se, li va fer de secretària, correctora, assistenta i consellera (i va fer pública ostentació de la riquesa que generava la seva obra). Potser és cert que Vladimir Nabokov, molt poc dotat per a les qüestions pràctiques, no hagués estat l'escriptor famós que va ser sense els consells de l'eficaç Véra (que, per exemple, li va recomanar que es dediqués a l'escabrós tema de Lolita, perquè li oferiria fama i beneficis).

Véra, la controladora

Diuen que Véra, conscient de l'atracció que sentia el seu marit per les joves estudiants (i de la fascinació que aquestes sentien per aquest), assistia sempre a les classes de Vladimir. No només repartia fulls, passava llista i netejava la pissarra, sinó que també discutia els continguts de la matèria públicament amb el seu marit i, de pas, controlava que no s'allunyés gaire de la vida familiar. Per altra banda, va obligar al marit a compartir un diari on cada dia escrivien, tots dos, les sensacions experimentades aquell dia. D'aquesta forma, Véra intentava detectar qualsevol amenaça per al seu matrimoni. Aquesta estreta vigilància sembla que va ser determinant perquè Nabokov acabés la relació adúltera que mantenia amb Irina Yúrievna Guadanini (tot i que sembla ser que mai no va oblidar-la). Zgustova segueix fil per randa aquesta història, amb poques concessions a la ficció.

D'incapacitats i de renúncies

Un revòlver per sortir de nit és, sobretot, una novel·la sobre incapacitats i renúncies. Véra, que no és capaç de desenvolupar un text literari potent, renuncia a intentar-ho i es projecta en la carrera del seu marit. De la mateixa manera, Nabokov renuncia amb gran dolor al seu amor per Irina davant l'amenaça de perdre la seguretat de la seva família. L'escriptor somnia en Rússia, però el seu exili és esterilitzant, i el règim comunista es manté a desgrat de les seves inútils protestes. I Véra, que pensa que ho té tot lligat per controlar els homes de la seva família, als quals estima amb bogeria, de forma absorbidora, topa amb l'atzar quan el seu fill té un greu accident i, ja d'adult, es torna completament dependent de la seva mare. És més, Vera amb gran esforç aconsegueix retenir el seu marit, però sempre sospitarà que ell pensa en Irina més del que li confessa. Diuen que fer-se gran és adonar-se de les coses que voldries fer i ja no podràs fer mai. I els Nabokov adults no en són una excepció, per més exitoses que fossin les seves vides.

Vera i Vladimir Nabokov tomba Gorodilova Wikipedia

La tomba dels Nabokov a Clarens (Suïssa). Foto: Gorodilova.

La trampa del geni

La de Véra Nabokov és, bàsicament, la història d'una dona que es projecta en la tasca del seu marit, i que per garantir la seva realització recorre a tots els mètodes imaginables. És una història de tenacitat, d'habilitat, de càlcul, d'harmonització, d'interessos... La trama se sustenta, bàsicament, per la genialitat de Nabokov. Per a Véra l'excepcional capacitat de Vladimir com a narrador justifica tota aquesta dinàmica. Però ens podríem plantejar, també, si aquesta projecció de Véra sobre el seu marit és única. No serà una estratègia compartida, també, per moltes dones que s'han casat amb advocats, enginyers, botiguers, capatasos o manobres? Pot donar-se aquesta dinàmica en parelles, tot i que els homes que no tinguin en absolut la genialitat de Nabokov? Sens dubte, de dones com la Véra, en aquest sentit, n'hi ha moltes, en la seva majoria anònimes mestresses de casa. Un revòlver per sortir de nit és, potser, més que la història d'una parella excepcional, la història d'una dona com moltes d'altres, que en un moment o altre de la història han hagut de posar el seu futur en mans d'un home, però alhora, han intentat controlar-lo per tots els mitjans possibles.