Tots hem llegit contracobertes. De vegades ens ajuden a decidir si llegim un llibre o no. Però… i si féssim el mateix amb els grans noms de la literatura catalana? I si ens preguntéssim per què encara perduren, què ens amaguen, què no entenem del tot? Això és el que ens proposen des de La contracoberta, un pòdcast impulsat per l'editorial Barcelona per llegir amb més context, amb més capes, amb més ganes.
Redescobrir els grans noms de la literatura catalana
L’Editorial Barcino, de la Fundació Carulla, estrena La Contracoberta, un nou pòdcast de literatura catalana que convida a descobrir els clàssics catalans des d’una mirada fresca i profunda. Cada episodi, conduït per la periodista cultural Clàudia Rius, comptarà amb la participació d’un especialista que ens oferirà eines per entendre millor els autors i les obres que han marcat la nostra tradició literària. El pòdcast està estructurat en episodis monogràfics, cadascun dedicat a un autor o obra destacada. S’obren amb una anècdota que ens posa en situació i dona pas a una breu contextualització històrica. El gruix del capítol és una conversa entre Clàudia Rius i l’especialista, que de mica en mica i de manera amena i rigorosa, ens va explicant tot allò que cal saber per tenir una primera aproximació als noms més importants de les nostres lletres.

A més a més, cada capítol inclou un apartat dedicat a recollir la recepció, a vegades polèmica, de cada autor en el seu temps. Finalment, l’episodi, es clou amb una secció de veritat o fals en què corroboren o desmenteixen alguns dels mites o afirmacions sobre l’autor estudiat que s’han perpetuat al llarg del temps. Cada episodi és una invitació per redescobrir els grans noms de la literatura catalana i entendre per què encara ens parlen, què amaguen i, sobretot, desxifrar allò que no acabem de comprendre del tot. Els primers episodis, ja disponibles a Spotify, Amazon Music i altres plataformes principals, aborden figures com Ausiàs March, i Josep Pla. Però cada quinze dies, es publicarà un nou capítol, fins a acabar l’any, amb autors com Carme Karr, Jacint Verdaguer, Maria Mercè Marçal, Santiago Rusiñol o Josep Maria de Sagarra, entre d’altres.