La plataforma 3Cat ha celebrat el seu segon aniversari amb unes dades que, segons la seva direcció, confirmen el punt d'inflexió esperat: un 43% dels seus usuaris són menors de 45 anys, fet que reverteix la pèrdua de públic jove en la televisió lineal i situa l’entorn digital com a peça central de la nova estratègia de la CCMA. La presidenta de 3Cat, Rosa Romà, ha presentat el balanç en un esmorzar amb la premsa, on ha reivindicat que “la plataforma ens ha permès recuperar un públic que ja no trobàvem a la televisió tradicional”.

Romà ha contextualitzat el naixement de 3Cat el 2023: un moment marcat per la caiguda sostinguda del consum lineal i per l’allunyament dels menors de 45 anys. “Hem de ser conscients de la migració d’hàbits”, ha remarcat, tot recordant que la majoria d’espectadors de TV3 –gairebé tres de cada quatre– tenen més de 55 anys. En canvi, la plataforma digital ha aconseguit equilibrar aquest perfil i esdevé, segons Romà, “la principal finestra de consum audiovisual en català”.

Les xifres avalen l’estratègia: més d'1,5 milions d’usuaris registrats, 357.000 hores de continguts en català, un milió de dispositius únics setmanals i 500 milions de reproduccions acumulades. Segons les dades de Kantar Media, 3Cat és avui la tercera plataforma més consumida a Catalunya, només per darrere de Netflix i Prime Video.

Un canvi de paradigma en el contingut

El director d'Àrea de Continguts i Programació, Cristian Trepat, ha explicat com el llançament de 3Cat va significar “la pedra angular d’un canvi imprescindible”. La televisió lineal, ha dit, limita l’oferta per la seva seqüència temporal i condiciona tant la narrativa com la producció. “O ens adaptem o quedem fora”, ha avisat. La plataforma, en canvi, ha permès “alliberar-nos de la dictadura dels blocs publicitaris, dels capítols tancats i de les durades rígides”.

Aquest marge ha obert la porta a noves narratives i a continguts concebuts específicament per al consum a demanda. Trepat ha destacat formats com La travessa, La casa nostra, Jo mai mai o la recuperació i actualització del fenomen Vinagreta, que han funcionat com a motors per a l’audiència més jove. En el cas de La travessa, conduïda per Laura Escanes, ha subratllat que era “una aposta arriscada”, però que ha funcionat especialment entre els menors de 35 anys.

Una segona línia estratègica és la renovació de cares i la incorporació de creadors de contingut amb comunitats pròpies. “Necessitàvem noves veus que parlessin el llenguatge de les generacions que volem fidelitzar”, ha explicat. Això inclou creadors consolidats com Juliana Canet o Peyu, però també fitxatges estratègics com Escanes, Miki Núñez, Dulceida o, pròximament, Gerard Romero, que liderarà continguts de temàtica futbolística dirigits al públic de 13 a 24 anys: un segment on fins ara 3Cat tenia poc impacte.

El pes de les dades en la nova etapa

El cap de l'Àrea d'Innovació i Coneixement de 3Cat, Matías Ramos, ha aportat les dades que confirmen el canvi: en l’última dècada, el consum lineal ha caigut un 37% a Catalunya i, en els joves de 14 a 24 anys, fins a un 66%. “Són targets molt difícils”, ha admès, especialment, perquè una part important de la població de 30 a 40 anys no ha nascut a Catalunya, fet que condiciona les estratègies de captació.

Amb tot, la plataforma ha aconseguit audiències complementàries en continguts icònics: Crims acumula més de 5 milions de reproduccions digitals, amb un 54% de públic menor de 45 anys; Joc de cartes, més de 4 milions; la sitcom La casa nostra ha assolit un 43% de consum per part de menors de 45; i Bola de Drac, amb 18 milions de reproduccions, ha tornat a connectar generacions de 34 a 45 anys amb els seus fills. Romà ha conclòs que la plataforma “només és el començament” i que l’objectiu és continuar creixent, consolidar nous talents i continuar ampliant l’ecosistema audiovisual català en l’entorn digital.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!