La paraula nova guanyadora a Neologisme de l’any 2023 és viralitzar (28,2 % vots), mentre que la paraula corrent és tiet tieta (32,2 % vots), en una edició en què s’han pogut votar dues llistes a la categoria de "paraula nova" i a "paraula corrent". Aquest any també hi ha hagut rècord de participació, amb 14.035 votants, en un procés electiu de 10 dies que ha ha fet que els usuaris d'entre 12 i 19 anys es convertissin en els més participatius. Si durant les edicions anteriors la convocatòria anava a càrrec de l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, enguany s'hi han sumat dues institucions importants en l’actualització del lèxic català: el TERMCAT i 3Cat amb el seu portal lingüístic ésAdir. De fet, aquesta ha estat una de les principals novetats de la campanya d'enguany.

En la categoria de "Paraula nova" es podia votar una d’aquestes paraules: bot, ecoansietat, gazià-ana, grassofòbia, hipersexualització, nit tropical, refugi climàtic, sexoafectiu -iva, superilla, viralitzar. Per altra banda, en la categoria de "Paraula corrent", es podia votar una paraula d’aquesta llista: bici, brutal, friqui, gorro, guai, plataforma, porno, quiròfan, tiet, xarxa social. Com a novetat de l'actual edició, també s'ha dut a terme un concurs de mems lingüístics durant la campanya. Aquesta desena edició ha sigut la primera en què la votació no s'ha limitat a una  llista, com fins ara, sinó que s’han ofert dues llistes de dues categories diferents: a "Paraula nova" per triar partir de la llista de candidats representatius de l’any, com s’havia fet fins el moment, i a la "Paraula corrent" a partir d’una llista de paraules gens noves i que estan ben implantades en l’ús social. La característica que tenen en comú les dues llistes és que cap de les paraules candidates era al diccionari normatiu, de manera que són neologismes des del punt de vista lexicogràfic. L’IEC té el compromís d’estudiar amb atenció especial aquests mots guanyadors per mirar d’incorporar-los en el diccionari normatiu.

pexels pixabay 267350

La campanya del Neologisme de l'any gaudeix d'un gran èxit que s'ha anat eixamplant amb els anys. En la seva primera edició, l'any 2014, van votar 200 persones, mentre que l’any 2022 es va arribar als 14.000 usuaris. L’evolució tan positiva en el nombre de votants demostra que la proposta atreu l’atenció de la societat i que ja està estabilitzada en les convocatòries anuals. De fet, les entitats organitzadores afirmen que any rere any ha anat canviant la percepció social dels neologismes i que actualment la majoria de parlants accepta l’aparició de paraules noves com un fenomen natural i positiu, i és que els neologismes enriqueixen la llengua i la fan més útil. Les paraules guanyadores en les edicions passades han estat les següents: estelada (2014), dron (2015), vegàana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021) i birra (2022).

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!