A la merda els festivals, vull la meva festa major

Els qui no sou de poble mai entendreu què signifiquen les festes majors de casa nostra per nosaltres. És que vaja, ni de bon tros. I això és perquè no és comparable a la Mercè petada de penya ni a les festes de Gràcia. Tampoc a altres festes de barris barcelonins. Tinc molts amics que sempre acaben tancant el tema dient que “el barri és com un poble”. Però no és el mateix: les festes majors de poble són allò que passa mentre a Barcelona esteu suant la cansalada i esquivant guiris de color rosa. I no passa res. Vosaltres teniu la Sagrada Família i nosaltres la plaça de l’església. Supereu-ho.

Aquest hauria de ser l’any de les barraques, el retorn a les arenes, l’epíleg més esperat d’un any de merda que ens ha privat de beure birra fins les 9 del matí, escoltar grups de versions cutres al ritme de Tu calorro, Purpurina o Un beso y una flor i empalmar a l’esmorzar popular amb veu ronca i ulleres de sol. Però això no passarà. Altre vegada tornem a pringar. Un cop més, els que vivim entre cabres (i anem en carro i no ens arriba Internet) només aspirem a posar-nos l’Spotify al terrat de casa mentre cauen un parell de focs artificials que, amb tot l’amor, no li importen a ningú. Perquè tothom sap que les festes de poble són per anar a sopar al frankfurt de tota la vida, veure el correfoc des d’una cantonada per xafardejar el paio que et mola o anar a la fira per parar-te a parlar amb tothom. Perquè no té sentit fer-ho d’una altra manera. 

6309836108 fbd4cab59d b

És que fa molt de goig veure les terrasses a vessar des de les 9h del matí i les taules dels bars plenes de tasses de cafè i gots de cubata. Això, quan els carrers del poble estan engalanats amb serpentines de colors, sempre passa; quedes per fer un esmorzar innocent i acabes reenganxant amb el vermut, dinant a la bodega de la plaça i amorrada a la bota de vi. Començar en una taula de 3 i acabar sent 15 de grups diferents - perquè no sé si ho recordeu, però això de les bombolles no existia abans de l'any 2020. El que deia, que l’excusa sempre és la FM, i té validesa durant els 10 dies que dura la programació. No falla.

Sonarà carrincló, però ens flipa sortir a les 20h del vespre amb el cabell moll i el vestit de mudar

És un no parar: la Cercavila de Gegants, les gimcanes nocturnes, els concursos de castells de sorra o de pintura ràpida, les exposicions improvisades al Centre Cívic, el cinema a la fresca, la guerra de colors, les curses populars, les orquestres, les mostres de dansa o de punta de coixí, les trobades de sardanes. Tantes altres coses que aquests dos anys d’abstinència m’han esborrat de la memòria i obligat a trobar a faltar com una posseïda. I el millor de tot és sortir a les 20h del vespre amb el cabell moll, les galtones vermelles i el vestit de mudar recent estrenat. Sonarà carrincló però això, al poble, passa. I als que som de poble, ens flipa.

Cercavila de Gegants ACN

No centralisme, no party

Crec que tots pensàvem que el Vida o el Cruïlla donarien el tret de sortida a les barraques i concerts d’arreu; que, per fi, les entitats populars podrien tornar a omplir la butxaca per continuar teixint la vida del poble. Que el toc de queda tornaria a les pel·lícules de guerra, d'on no hauria d'haver sortit mai, i donaria aire a tòmboles i guitarres. Tampoc. Les FM tornen a estar relegades a una festivitat de segona per no complir amb les bases neoliberals que busquen la pela per sobre de l’alegria, el reconeixement internacional per damunt de la xerinola de iaies, tietes i cosins. Jo adoro els festivals però m’he criat a ritme de Boikot, El Último Ke Zierre i Envidia Kotxina entre terres de fang i sorra, i si ara canto Love of Lesbian o Rigoberta Bandini a ple pulmó és perquè durant molts anys m’he deixat literalment la veu cantant El Vals del Obrero o Ellos dicen mierda rere una barra de metall. Ho tinc claríssim.

I per tot això, fa molta ràbia veure que els mateixos que han recolzat els festivals que lideren el panorama a cop de line-up també han criminalitzat els embalats de municipis de milers d’habitants. És injust, bàsicament. Alguns diran que és culpa de la cinquena onada però jo soc de lletres, i no puc entrar en debats científics que no podria sostenir més de tres segons. El que sí sé és que els copets a l’esquena en emissores i platós sempre sonen millor amb xifres inflades. Els de poble no oblidem.