El reconegut fotògraf Sebastião Salgado, de 81 anys, ha mort aquest divendres, segons ha informat l'Institut Terra, que va ser fundat pel brasiler. L'acadèmia de Belles Arts francesa, institució a la qual va pertànyer el difunt des del 2016, l'ha descrit en un comunicat com un "gran testimoni de la condició humana i de l'estat del planeta". Salgado, conegut per haver documentat l'Amazònia i els grans desafiaments contemporanis, ha gaudit d'exposicions de gran format arreu del món, com per exemple a Barcelona, on va estar recentment mostrant fotografies de diferents períodes de la seva carrera en què retrata tant els habitants indígenes de la conca amazònica brasilera com els grans paisatges d'aquesta vasta extensió de selva i aigua.

Nascut el 8 de febrer de 1944 a Aimorés, a l’estat brasiler de Minas Gerais, Salgado es va formar com a economista abans d’iniciar la seva carrera fotogràfica als anys setanta. Va treballar inicialment per a l'Organització Internacional del Cafè, però va abandonar l’economia per dedicar-se plenament a la fotografia després d’un viatge a l’Àfrica que el va marcar profundament.
Amb un estil inconfusible en blanc i negre, Salgado va esdevenir una de les figures més influents de la fotografia documental contemporània. Els seus projectes de llarg recorregut, com Trabalhadores (1996), Êxodos (2000) i Gênesis (2013), van retratar des de la duresa del treball manual fins a les migracions massives i la bellesa intacta de la natura. La seva obra més recent, Amazònia, va ser una declaració d’amor i denúncia sobre la fragilitat de la selva sud-americana.

El seu compromís social i ambiental va transcendir la fotografia. El 1998, juntament amb la seva esposa, Lélia Wanick, Salgado va fundar l’Institut Terra, una iniciativa pionera de reforestació que ha aconseguit recuperar més de 700 hectàrees de bosc atlàntic brasiler i prop de 300 espècies vegetals autòctones. Per aquesta tasca i altres, el fotògraf va ser reconegut amb nombrosos premis internacionals, entre els quals destaca el Premi Príncep d’Astúries de les Arts (1998), el Premi Hasselblad (1989) i diversos guardons del World Press Photo. El 2016 va ingressar a l’Acadèmia de Belles Arts de França, convertint-se en el primer brasiler a ocupar una de les seves cadires.
Última exposició a Barcelona
Entre el 4 de desembre de 2024 i el 20 d’abril de 2025, Barcelona va acollir Amazònia, l’última gran exposició de Salgado, a les Drassanes Reials. La mostra, comissariada per Wanick, va reunir més de 200 fotografies en blanc i negre, fruit de set anys d’expedicions per la selva amazònica, on el fotògraf brasiler va capturar la majestuositat del paisatge i la dignitat de les comunitats indígenes que l’habiten. L’experiència es va complementar amb set pel·lícules i una ambientació sonora immersiva composta per Jean-Michel Jarre, que incorporava sons reals de la selva enregistrats pel Museu d’Etnografia de Ginebra.