Liam Gallagher, cantant d’Oasis, ha reconegut estar “totalment commocionat i absolutament devastat” en conèixer la mort de Gary ‘Mani’ Mounfield, baixista de la banda de rock britànica The Stone Roses, a qui defineix com el seu “heroi”. Una reacció que reflecteix la dimensió d’aquest músic que ha mort a 63 anys, segons va confirmar aquest dijous la seva família a les xarxes socials. Perquè Mani Mounfield va ser una figura clau de l’escena coneguda com a Madchester, un moviment musical sorgit a finals dels 80 i principis del 90 que fusionava rock, funk, psicodèlia i cultura rave, i de la que formava part The Stone Roses, amb Mani al baix. Aquesta banda de Manchester va publicar el seu aclamat àlbum debut homònim en 1989 i l’àlbum Second Coming el 1994, tots dos influents en l’indie britànic i en el britpop posterior, inspirant bandes com Oasis i Blur. Després de la dissolució de The Stone Roses el 1996, Mani es va unir a la banda escocesa Primal Scream, on va contribuir al so psicodèlic i electrònic del grup fins al 2011. Aquell any, es va tornar a reunir amb The Stone Roses per a actuacions i gires fins a la seva segona dissolució el 2017.
La mort li arriba molt d’hora a Mani Mounfield, i sense avisar. Fonts familiars citades pel diari britànic The Times van indicar que el baixista va morir al seu domicili de Stockport (nord-oest d’Anglaterra) després de desplomar-se. Tot i que es va trucar ràpidament a una ambulància i els facultatius van intentar reanimar-lo, ja no es va poder evitar la seva mort. “Amb el cor ple de pena, he d’anunciar la trista mort del meu germà Gary ‘Mani’ Mounfield. Descansa en pau, RKID”, va escriure Greg Mounfield, germà del baixista, en una publicació a Facebook, que acompanya d’una imatge de Mani somrient al costat de la seva dona, amb un peu de foto: “Reunit amb la seva preciosa esposa, Imelda”, que va morir en novembre del 2023 d’un càncer de còlon. La parella va tenir dos fills bessons en el 2013.
Mani va ser reconegut no només pel seu talent musical i la seva tècnica distintiva com a baixista, sinó també per ser una icona cultural associat amb l’escena musical de Manchester als anys 80 i 90. Diverses figures de la música i amics han retret homenatge al baixista a través de les xarxes socials. A més de Liam Gallagher, un dels germans d’Oasis, també l'ha recordat el cantant de The Stone Roses, Ian Brown; Rowetta, exvocalista de Happy Mondays, va expressar que el trobaria molt a faltar i va enviar afecte a la seva família, destacant també la seva esposa Imelda, morta dos anys abans. Ian McCulloch, d’Echo & The Bunnymen, va manifestar estar en xoc i va descriure Mani com un germà estimat. Shaun Ryder, de Happy Mondays, i Paul Bonehead Arthurs, guitarrista d’Oasis, també van enviar condolences públiques. Tim Burgess, vocalista de The Charlatans, va recordar Mani com un amic excepcional i una persona meravellosa.
Els fans també recordaran Mani Mounfield com un dels destacats membres de la banda que formava amb Ian Brown a la veu, John Squire a la guitarra i Alan Reni Wren a la bateria. The Stone Roses va ser un pilar de l’escena indie Madchester de finals dels anys vuitanta i principis dels noranta, i de la que també formaven part Happy Mondays, Inspiral Carpets i The Charlatans, una escena molt influent en la moda i la cultura juvenil, i marca una etapa clau prèvia a l’auge del britpop. Es va formar en 1983, però el seu primer àlbum editat s remunta al 1989 i la gran explosió no va arribar fins al 94. Second Coming va arribar a les primeres posicions del pop del Regne Unit, on destacava l’estil de baix de Mani, sovint tocat amb un baix Rickenbacker decorat amb pintura dripping pictòrica de Squire inspirada en Jackson Pollock, va definir cançons importants com I Wanna Be Adored i Fools Gold, essent fonamental per a la identitat rítmica i emotiva de la banda, també caracteritzada per l’estètica baggy que també distingia els seguidors, amb roba i pantalons amples.
