El periodista John Carlin ha presentat avui This is Football, una sèrie documental elaborada per a Amazon Prime Video, impulsada per ell mateix i per Raimon Masllorens amb l'objectiu de mostrar "la grandiositat" del futbol, "la religió que té més fidels", segons un provocatiu Carlin. El periodista britànic, que va veure com la seva obra El factor humà, sobre el paper del rugby en el desmantellament de l'apartheid, era portada al cinema per Clint Eastwood com Invictus, ha decidit apostar per una sèrie de documentals. I ha aconseguit els mitjans per fer un projecte molt ambiciós, amb un gran equip de 180 persones, rodat durant 18 mesos a 18 països de quatre continents. Són vídeos amb un gran desplegament de mitjans, on a més de seguir en profunditat alguns personatges, es recorren escenaris molt diferents i s'entrevisten personatges tan rellevants com caps d'Estat o futbolistes de primera línia. This is Football s'estrenarà a Amazon Prime Video, en exclusiva, aquest divendres, 2 d'agost, i estarà disponible a 200 països i territoris de tot el món.

Sis temes mítics

Els sis episodis han estat definits per Carlin com "sis cançons d'amor al futbol", que, totes juntes, composen "un àlbum". Cada episodi s'estructura en torn a un tema universal, sota la suposició que el futbol no fa sinó canalitzar valors comuns a la societat. El primer, Redempció, que s'ha presentat avui a la premsa, analitza el paper del futbol en la reconciliació nacional ruandesa després del genocidi de 1994. El segon, Fe, posa de manifest l'ascens del futbol femení a partir de dos equips. Fortuna és un homenatge als aficionats que continuen creient en el seu equip a desgrat dels fracassos. Orgull és una crònica de com un equip de jugadors amateurs, la selecció nacional islandesa, va aconseguir conquerir el món. El cicle s'acaba amb Admiració, un documental dedicat a Lionel Messi i a la passió que desperta el seu joc. En conjunt, els diferents episodis relaten com el futbol pot unir a homes de diferents parts del món.

this is Football John Carlin Amazon

El primer episodi

Per al premi episodi, Carlin ha preparat un episodi sobre Rwanda, un país que ell aprecia especialment, i que fins i tot aprecia com a destí turístic. I això que Rwanda té una història tremendament tràgica. El 1994, en 100 dies, van ser assassinats més d'un milió dels seus set milions d'habitants, en el genocidi de l'ètnia tutsi. El reportatge se centra en l'associació de fans del Liverpool, un grup de ruandesos bojos pel futbol que tenen autèntica adoració pel club anglès. Però a través dels membres d'aquest club, Carlin fa un repàs a la tràgica història de Rwanda, i destaca el paper central que ha jugat el futbol com a integrador de les diferents comunitats del país (a un parell de jugadors de primera, el ser futbolistes els va salvar la vida, i el propi president de l'Estat va usar el futbol per reforçar la integració nacional). Amb habilitat, els episodis de This is football busquen els aspectes més humans del futbol i aconsegueixen explicar històries dramàtiques amb un gran toc d'emoció. Però té un punt extra. This Is Football no es limita a gravar fredament uns personatges i a deixar-los oblidats un cop s'ha acabat el rodatge. A l'episodi dedicat a Rwanda, Carlin prepara un viatge de tres seguidors del Liverpool ruandesos al camp del seu equip favorit. La seva estada a Anglaterra és la realització d'un somni que ells consideraven gairebé irrealitzable. I aconsegueix que l'espectador comparteixi la fascinació d'aquests tres africans pel camp de futbol que sempre havien somniat. Fins i tot els "heretges" que no comparteixen l'amor pel futbol de Carlin no podran evitar compartir l'emoció dels tres africans fascinats pel camp, i pel seu himne: "Mai no caminaràs sol", tot un cant a la solidaritat.

this is football futbol carlin

La tria

Carlin confessa que s'ha plantejat aquest documental amb la finalitat que arribi de forma fàcil al públic. El problema no ha estat de trobar històries emocionants vinculades al futbol, perquè segons ell "n'hi havia milers". El problema era buscar com transmetre-les al públic. Carlin confessa que la seva prioritat era buscar alguna cosa nova i transmetre-la de forma emotiva. L'equip va seleccionar els temes a plasmar en episodis en base a la personalitat dels personatges: calia gent amb la que es pogués empatitzar. A més a més, calia cercar paisatges atractius i ben diferents (d'Islàndia als turons de Ruanda, passant per les platges de Rio de Janeiro). Tot amb la finalitat de provocar emocions en l'espectador, un objectiu sens dubte aconseguit. 

John Carlin This is Football Amazon

Un cafè molt futbolístic.

La sèrie ha estat produïda per October Films, Brutal Media i també Starbucks, que es va sentir seduïda pel projecte de Carlin. Starbucks va decidir invertir en aquest projecte, perquè considerava que els valors que Carlin associava al futbol eren, també, els valors que defensava la companyia. El director del documental assegura que la financiació es va aconseguir amb una reunió de tan sols 20 minuts amb els directius de la companyia.

futbol carlin amazon

En clau internacional

Carlin, en algunes ocasions, ha afirmat que no vol ficar-se en projectes que no tinguin una dimensió internacional, perquè per assegurar la rendibilitat d'un producte cultural cal anar més enllà del mercat català i del mercat espanyol. Sens dubte This Is Football és un projecte amb una vocació internacional. No només per la seva distribució internacional, sinó per una temàtica que abasta quatre continents i que tracta d'arribar a un públic molt ampli. Aquesta sèrie documental és una sèrie amb vocació d'arribar al món sencer, i amb les qualitats tècniques per fer-ho. Carlin aposta per fer històries humanes, que arribin a tothom a través de l'emoció, però sense renunciar a l'emoció posterior. I de ben segur que ho aconsegueix. I gairebé arriba a convèncer als "heretges" no amants del futbol, que l'esport rei només implica germanor i solidaritat.