La bèstia es desperta. El 54è Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que es celebrarà del 7 al 17 d'octubre,ha anunciat avui els primers títols de la seva programació. Una edició -que tindrà en el mite de l'home llop la seva imatge- que mostrarà el ventall més ampli de tendències dins el cinema de gènere, a través de la varietat d'estils i mirades que conviuen en el panorama actual.

Presoners dels fantasmes

Prisoners of the Ghostland la sorprenent col·laboració entre el cineasta japonès Sion Sono i Nicolas Cage, és un dels títols, el més destacat, que ha avançat avui l'organització del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya per a la seva edició d'enguany, la 54, que se celebrarà a la vila del Garraf entre el 7 i el 17 d'octubre.

Un film d'acció i terror sobrenatural amb Cage encarnant un lladre de bancs que, enfundat en un vestit programat per autodestruir-se en cinc dies, buscarà una desapareguda Sofia Boutella.

PRISONERS OF THE GHOSTLAND 2
Nicolas Cages protagonitza Prisoners of Ghostland, pel·lícula que es projectarà al Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges 2021

Un virus letal

Juntament amb la cinta protagonitzada per Cage, s'ha anunciat  que el britànic Ben Wheatley (Kill List, Turistas, High-Rise) presentarà l'experiència sensorial i fosca d'In the Earth, pel·lícula ambientada en un món que cerca la cura d'un virus letal (de què ens sona això?)a través d'experiments realitzats al bosc.

També es podrà veure Son, de l'irlandès Ivan Kavanagh, un drama de terror sobre el coratge d'una mare que haurà de decidir fins on està disposada a arribar per protegir el seu fill de forces malignes. El noir cantonès Limbo, de Soi Cheang, serà també a Sitges 2021 amb un drama policíac amb assassí en sèrie del prolífic director de Hong-Kong.

Del Japó arriba la comèdia de ciència ficció Beyond the Infinite Two Minutes, dirigida per Junta Yamaguchi, en la qual el propietari d'un cafè descobreix que la seva televisió mostra imatges del futur, però només amb una antelació de dos minuts. Sound of Violence, amb el seu reguitzell d'assassinats explícits, serà també al Festival; un film d'Alex Noyer, visceral i sinestèsic.

Llanto maldito, del director colombià Andrés Beltrán, és l’obra seleccionada per representar Sitges al Blood Window Showcase del Marché du Film de Cannes 2021. Horror pur en la història d'un matrimoni en crisi que viurà experiències paranormals.

Pel que fa als documentals, es veurà A Glitch in the Matrix de Rodney Ascher, un treball de caire científic i metafísic que es pregunta en un viatge suggeridor si l'ésser humà viu dins d'una simulació.

Dones de por

El festival de cinema de fantàstic, cita imprescindible per amants del gènere, també ha revelat la posada en marxa del projecte WomanInFan, iniciativa que neix amb l'objectiu de visibilitzar i potenciar el rol de la dona en el setè art, més encara en les produccions de terror. I és que malgrat que la presència de la dona creadora dins de la indústria del fantàstic és cada vegada més notòria i brillant, les estadístiques les situen en clar desavantatge. A títol d’exemple, en la secció oficial a competició de Sitges en els darrers 10 anys només un 6% dels llargmetratges han estat dirigits per dones.

WomanInFan neix amb la voluntat d’ajudar a millorar aquesta realitat en tres línies de treball principals: posant llum en la memòria històrica de totes aquelles dones que han contribuït d’una manera o una altra a la història del cinema fantàstic. Sensibilitzant el talent femení envers del fantàstic com un llenguatge més. I promovent la visibilització de la dona cineasta en el cinema de gènere per tal que la indústria audiovisual del país confiï aquest tipus de projectes a futures productores, directores i guionistes. 

Incidint en aquest aspecte, dins la programació de Sitges 2021 no hi faltaran les últimes novetats del fantàstic dirigit per dones, que es podran veure en diferents seccions del certamen. Hi haurà títols com Censor, de la britànica Prano Bailey-Bond. Terror vuitanter en el qual una censora de pel·lícules interpretada per Niamh Algar (Without Name, Raised by Wolves) decideix investigar la desaparició de la seva germana.

The Blazing World, de la debutant nord-americana Carlson Young, proposa una aventura èpica als racons més foscos de la imaginació, amb un repartiment integrat per Dermot Mulroney o el veterà Udo Kier. La canadenca Amelia Moses dona la volta al mite de l'home llop a Bloodthirsty, una història de terror amb una jove cantant d'instints salvatges.

El divertit documental Alien on Stage, de Lucy Harvey i Danielle Kummer, segueix un grup de conductors d'autobús i integrants d'una companyia de teatre amateur de Dorset (Regne Unit) en el seu objectiu de crear una obra única: una adaptació del film Aliens.

Wolf Man
El mite de l'home llop serà la imatge de l'edició d'enguany del Festival de Sitges

L'home llop espanta Sitges

Finalment, també s'ha anunciat que l'home llop serà la imatge del cartell de Sitges 2021. Un mite que també protagonitzarà la retrospectiva “La bèstia interior”, amb alguns dels millors títols del subgènere produïts durant un període de quatre dècades.

El clàssic El hombre lobo (The Wolf Man), de George Waggner (1941) amb Claude Rains, obre aquesta retrospectiva que continua amb cintes com El bosque del lobo (Pedro Olea, 1970), Nazareno Cruz y el lobo (Leonardo Favio, 1975), El retorno del hombre lobo (Paul Naschy, 1981), Aullidos (The Howling) (Joe Dante, 1981) i Un hombre lobo americano en Londres  (An American Werewolf in London) (John Landis, 1981).