El noruec Jo Nesbø ha presentat aquest matí, divendres vigília de Sant Jordi, a Barcelona el seu nou llibre L'home de la gelosia (Proa) conté dues novel·les breus i deu relats més en què el mestre del thriller nòrdic submergeix els lectors en els pitjors aspectes de les passions humanes, amb un subratllat per la gelosia. "Crec que si poguéssim triar amputar-nos un sentiment, seria la gelosia: l'amor és una psicosi dolça, la gelosia és un mal viatge", ha proclamat. Nesbø torna al relat curt, que ja havia explorat en alguna ocasió però no és el seu gènere habitual. "La mare sempre em deia que tothom pot escriure una novel·la però només els grans poden escriure relat curt. Potser per això no ho vaig fer fins que ella va morir", ha dit aquest matí.

Un camaleó 

Després de la seva darrera novel·la, El regne, 2021, Nesbø torna a un terreny narratiu que no freqüentava des de l'any 2000: el relat curt. L'home de la gelosia és un compendi de dues 'nouvelles' i deu relats més en què se centra en les conseqüències (negatives) de les passions humanes. En un primer bloc de relats el protagonisme és per la gelosia (sentiment que ha denostat l'autor aquest matí), la infidelitat i el desig. En el segon, l'escriptor fa viatjar el lector fins a un futur proper, però distòpic on la supervivència, l'egoisme i la competició estan a l'ordre del dia.

Els seus editors s'han esforçat a situar Nesbø com un dels autors més "versàtils" de la literatura contemporània i dels més brillants del gènere negre. Amb tot, el noruec ha rebatut en part aquesta noció camaleònica de la seva obra. "No estic segur que canviï d'estil, el que canvien són els temes", ha manifestat abans de recordar una anècdota que ho il·lustra. "Una vegada en un concurs on em vaig presentar amb pseudònim, algú (del jurat) va dir que allò semblava que imitava Jo Nesbø. Això vol dir que segurament tinc un estil del qual no puc escapar", ha raonat.

Abundant en la seva literatura, l'escriptor també ha volgut matisar que tingui una afició especial per la violència. Nesbø ha destacat que en determinades històries hi és, com a recurs, però en d'altres no, si la història "no ho demana". Jo Nesbø ha comentat que el conjunt de relats estan escrits en períodes diferents, alguns abans de la pandèmia per més que la puguin recordar, i altres més recentment quan es va decidir a publicar un llibre de recull de relats breus.

Jo Nesbø presenta El Hombre Celoso/L'home de la Gelosía a la Casa del Llibre - Montse Giralt
Jo Nesbø presenta L'home de la gelosia a Barcelona. Foto: Montse Giralt

Un escriptor del seu temps

Una de les històries "pot semblar inspirada per la pandèmia" però no ho és, ha insistit l'autor, com també pot evocar l'assalt al Capitoli de l'any 2021. A propòsit d'aquests temes, Jo Nesbø ha dit que són dos episodis que demostren com allò que es dona per més sòlid pot canviar d'un dia per l'altre.

Com la guerra a Ucraïna, ha afegit el noruec. "La nostra civilització, la sensació de seguretat que dona pensar que hi ha normes, és un una línia molt fina que pot canviar de la nit al dia", ha asseverat. "És el que estem veient ara. La idea que viuríem una guerra a Europa o als seus límits en aquest moment semblava del tot improbable. El mateix va passar a Iugoslàvia, i pensava que seria l'única guerra a Europa que veuria en la meva vida, però evidentment m'equivocava", ha assumit.