No hi ha cap dubte que els museus del segle XXI no seran com els del XX. I el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza està experimentant nous formats per presentar la pintura, amb els que s'aconsegueixi arribar a un públic més ampli. Ara porten a Barcelona "Entrar en el cuadro", una activitat que permet al visitant una immersió en un espai tridimensional en el que pot visualitzar tres quadres que pertanyen a la pinacoteca dels Thyssen. "Entrar en el cuadro" es podrà veure al vestíbul de l'edifici històric de la Universitat de Barcelona, del dimecres 15 al divendres 17, de 10 a 19h. L'activitat és gratuïta, però cal inscriure's prèviament al web www.entrarenelcuadro.com, perquè només quatre persones poden visualitzar simultàniament les obres. Aquesta exposició, molt complexa tecnològicament, ha estat possible gràcies al patrocini d'Endesa.

Cúpules per submergir-se en l'art

Quatre iglús de tela estan situats al centre del vestíbul de la Universitat. En cadascun d'ells es pot veure, i viure, mitjançant unes ulleres immersives, una gravació d'un parell de minuts en què desfila un muntatge sobre els tres quadres triats: Manhattan, de Mondrian; una Natura morta, de Balthasar Van der Ast; i Les Vessenots en Auvers, de Vincent Van Gogh. Tres obres completament diferents que permeten tres experiències immersives radicalment diverses, en las que es combina la música, la visió 3D, la ventilació i fins i tot l'equilibri. L'experiència de Manhattan duu al visitant per les estructures industrials de la modernitat i el condueix per les músiques, els gratacels i l'ambient contínuament atrafegat de Nova York. L'obra de Van Gogh, en canvi, el condueix pels camps de França, en una immersió dins la natura que tant fascinava al pintor. En canvi, en el bodegó de Van der Ast, el que contempla el visitant és una deconstrucció dels elements de la pintura. Tres abordatges ben diferents d'una obra d'art, usant sempre les mateixes tecnologies.

49384245351 f1b6d9536a k

Foto: Xènia Fuentes / UB.

Amb molt de futur

Amb el seu pas per la Universitat de Barcelona, Entrar en el cuadro clou el seu recorregut; no és previst, per ara, exposar-la més Però Evelio Acevedo, director gerent del Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, ha assegurat que la seva entitat continuarà treballant en aquest tipus d'experiències, que es configuren com el futur del sector museístic. N'està convençut que amb aquestes tecnologies es podrà ampliar el públic interessat per l'art i, a més a més, es podrà captar a visitants cada cop més joves. "Cal buscar quin és el sentit dels museus en el segle XXI, més enllà de la simple conservació", ha comentat Acevedo. La directora general d'Endesa a Catalunya, Isabel Buesa, ha celebrat poder presentar a Barcelona l'activitat que va presidir la Nit dels Museus del 2019 al Thyssen-Bornemisza i que ja ha passat per Sevilla, el Ferrol, Palma i Saragossa. Acevedo i Buesa han coincidit en convidar els barcelonins a apropar-se a la plaça Universitat a veure la que per a ells és possible que sigui la primera experiència artística d'aquest tipus, però que segons Acevedo, en el futur serà una forma molt comuna d'endinsar-se (virtualment, però també intel·lectualment) al món de l'art.

Experiència pionera

Entrar en el cuadro suposa un pas endavant cap a una nova forma de veure l'art, en la línia del que proposava, no fa gaire, l'exposició Meet Van Gogh, que també va passar per Barcelona. Ja fa gairebé un segle que Walter  Benjamin es preguntava quin sentit tenia la contemplació d'obres originals en un museu en un moment en què ja era possible la reproducció perfecta (o gairebé) de qualsevol peça. Avui en dia les noves tecnologies ens permeten anar fins i tot més enllà de la contemplació d'una rèplica perfecta: fins i tot es pot veure detalls infinitessimals d'una pintura, o fins i tot allò que no figura en l'obra (es pot vincular a d'altres obres de l'artista o d'altres del seu grup, o a la biografia del creador...). Sens dubte, les noves tecnologies, i la immersió mitjançant el 3D, acabaran incorporant-se als museus i facilitaran una altra forma de veure l'art. Ara bé, no està clar que la via per estendre l'art sigui fer una relectura de certs quadres tot incorporant músiques i sensacions que no estaven previstes pel seu creador original. Aquest tipus d'acompanyament de la peça condiciona molt, també, l'experiència del visitant (a la fi, pot pesar més en la seva percepció la música que ha triat el tècnic, o l'habilitat del dissenyador gràfic, que no la perícia artística de Van Gogh o de Mondrian). Sens dubte, a Entrar en el cuadro el visitant podrà gaudir d'una experiència nova i descobrirà una altra forma de veure l'art. Però potser alguns preferiran d'altres formes d'immersió en les obres artístiques. Al 3D li queda encara un llarg camí en el món de la museografia; i sembla que estem al principi del recorregut.

 

Foto de portada: Xènia Fuentes / Universitat de Barcelona