Combinar sense complexos artistes de totes les procedències i generacions per gaudir i reivindicar la música amb segell català. Això és el que ha fet un any més El Desconcert d'iCat, que ha celebrat la seva sisena edició aquest dimarts a la Sala Apolo de Barcelona. Mantenint la idea de formar aliances impossibles, vint-i-sis artistes que ho estan petant al panorama musical català han format tretze parelles ben sonades. Blaumut s’ha passat al punk, el Rovelló s’ha convertit en maquinero i el reggaeton més mític ha parlat català. El que no passi al Desconcert, no passa enlloc. 

Des dels músics més consagrats fins als més emergents, tots els artistes s’han entregat completament a aquesta gran festa d’aniversari de la ràdio inquieta i han regalat moments tan gloriosos com la versió de Coti x Coti que han fet The Tyets i l’Elèctrica Dharma, sens dubte, el moment de clímax de la nit. La sardana viu la seva pròpia revolució i l’Apolo ha vist un cop més com centenars de joves omplien la sala de rotllanes per ballar la dansa més típica del nostre país al so de dues generacions.

Els altres moments de hype de la nit també han vingut de la mà la complicitat de LilDami i Sara Roy, la versió catalana del Quédate de Quevedo de Good Jan i Jordi Ganxitos, la "Vaina boja" de l’Edu i l’Lal’ba i el Jennifer més canyer interpretat pels Catarres amb Ladilla Rusa.  

Tot això, sumat al bonrollisme i la trapelleria de la Xènia Casado i la Berta Aroca. Les presentadores del programa Loft han estat les encarregades de fer de mestres de cerimònia i intentar posar ordre a aquest beneït desgavell. Sense oblidar, tampoc, la banda que ha acompanyat tots els grups formada per Gerard Cantero (baix), Toni Molina (bateria), Laia Alsina (guitarra), Aleix Cansell (teclats) i la direcció artística de Pau Guillamet (Guillamino). 

Digues-li "dosmileig", digues-li "so poligoner", "batussa rap" o "folk LSD". A la Sala Apolo no hi ha faltat de res. Una nit d’estrips generacionals i connexions inesperades. 

Que a Catalunya hi ha talent ja ho sabíem, però el Desconcert ha estat una autèntica demostració de com de fort batega en aquests moments l’escenari musical del nostre país. El públic privilegiat que va poder aconseguir una invitació per anar a l’Apolo ha pogut viure grans malabarismes entre artistes i reafirmar la certesa que si hi ha una cosa que ens agrada als catalans, és la rauxa made in Catalonia. La nostra.

El Desconcert arriba a tot el territori

A banda d’aquesta nit d’embogiment a l’Apolo, aquest any, El Desconcert ha fet arribar la música arreu del territori. Entre el febrer i l'abril, s’han celebrat concerts de petit format de dos o més artistes a diferents punts de Catalunya per fer la prèvia de la festa d’aniversari d’iCat. Així, Flashy Ice Cream, Elane, Hereus del Beat, Sr. Chen i Jordi Ganchitos van muntar una nit urban a la Nova Jazz Cava de Terrassa; Joan Miquel Oliver i Julieta van unir els seus talents a La Mirona de Salt; Figa Flawas i Sabor de Gràcia van portar la festa rumbera al Local Colla Joves Xiquets de Valls, i Sexenni va tenir Ginestà com a convidat el 25 d'abril al Cafè del Teatre de Lleida.  Un projecte que no para de créixer. 

El Desconcert va néixer de forma gairebé improvisada la primavera del 2016, per celebrar els 10 anys d'iCat. Aquella nit d'abril va ser una sorpresa per a tothom veure més de 20 artistes catalans cantar versions en clau karaoke.El 2017, El Desconcert celebrava el retorn d'iCat a la freqüència modulada, ja amb una data fixada i una proposta artística que tornava a desconcertar tothom: parelles impossibles que van generar molts plays a YouTube i col·laboracions sonades com la de Manel i P.A.W.N. Gang, un dels clàssics més celebrats. I partir d’aquí, a l’emissora ja no li han calgut més excuses: han convertit el seu aniversari en una autèntica festa que ja ha quedat fixada a les agendes de tots els amants de la música en català.

Així doncs, el 2018, El Desconcert va apostar pels plaers culpables i inconfessables, i va deixar imatges com Els Amics de les Arts cantant Rage Against The Machine en català; la quarta edició de la festa, el 2019, va fer retrocedir als artistes a l'any del seu naixement: Oques Grasses cantaven Cindy Lauper, i Judit Neddermann, Michael Jackson; el 2022 va propiciar el retorn postpandèmic i una edició molt celebrada, amb hits com el "Jo mai mai" hardcore de Ginestà i Joan Dausà, o el retorn més canalla de Los Manolos i un Baya Baye mai vist en un escenari com el de l'Apolo.