El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova, integrat al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, acaba de rebre una locomotora de vapor, del 1886, la Cuco que es vol restaurar i posar en funcionament per tal que faci petits recorreguts dins la instal·lació. La posada en marxa d'aquesta màquina encaixa amb el projecte del Museu de potenciar un ferrocarril turístic de vapor que vagi des de la costa fins a Casp.

Entre les més velles de Catalunya

La Cuco, un cop restaurada, serà la locomotora de vapor en funcionament més vella de les exposades a centres museístics catalans (i una de les més antigues de l'Estat). Es tracta d'una màquina Marcinell et Couillet,model 020T MZA 606, fabricada a Bèlgica, pensada per fer maniobres als tallers i no pas per a assegurar llargs recorreguts. El museu de Móra la rep amb gran emoció perquè serà la peça més antiga del centre. A partir d'ara s'inicia el procés de restauració de la locomotora.

El vapor, a Móra

El Museu de Móra reivindicava fa temps tenir una màquina de vapor, perquè aquesta localitat va ser un dels més grans dipòsits de locomotores de l'Estat. A finals del segle XIX era un punt de relleu de locomotores, i per tant també un centre amb nombrosos tallers. Més endavant, als anys 1970, quan es va electrificar la línia de Barcelona fins a Móra la Nova, aquí es substituïen les locomotores elèctriques per locomotores a fuel, que continuaven fins a Saragossa. Móra la Nova es va omplir de locomotores antigues retirades d'altres línies. Per això la voluntat del museu és recuperar les velles tecnologies i posar en marxa un tren turístic, el Caspolino, que uneixi la costa amb Casp amb material del museu. El procés de restauració del material d'aquest tren ja està en marxa i es finalitzarà en uns mesos. Després caldrà passar pel procés d'homologacions, autoritzacions i elaboració del pla comercial d'explotació. Però es confia que el 2020 el tren turístic es pugui posar en funcionament.