No. C. Tangana no guanyaria Eurovisió si s’hi presentés. Aquesta seria la resposta lògica, tenint en compte que el darrer lustre Espanya ha quedat sempre del vintè –de vint-i-sis– països participants en avall. Inclòs un darrer lloc: Manel Navarro (2017), desafinat i viral. 

Blas Cantó... malament

Aquest dissabte es va celebrar el concurs ajornat de 2020 a Rotterdam i Blas Cantó va ocupar l’antepenúltima posició. El jurat professional només li va atorgar sis punts (dos del Regne Unit i quatre de Bulgària). El murcià, exmembre de la boyband Auryn, no va aconseguir cap punt del vot de l’audiència.

Sortosament, Eurovisió, que dissabte va acomplir 65 edicions i quasi mig segle sense victòria espanyola, té una doble vida, com quasi tot avui dia. Una a la televisió, on segueix aplegant milions d’espectadors a tota Europa, i una altra a les xarxes socials. Entre mems i caricatures del candidat de RTVE, hi va haver un tuit que va capgirar el relat a Twitter. 

“Si voleu, l’any que ve, guanyem”, va dir Alizzz. 15.000 m’agrades van secundar la proposta. 

El català del 'madrileño'

Alizzz és el responsable de la majoria d’èxits de C. Tangana. La seva mà dreta. També el va acompanyar al recent Tiny Desk, amb autotune i al sintetitzador en una breu versió de “Bizarre Love Triangle”.

Cristian Quirante, nom de l’artista, és un dels compositors de moda del panorama musical i fa ben poc ha començat carrera artística en solitari. “El encuentro” ha fet furor a YouTube, amb dos milions i mig de reproduccions, precisament compartit amb una altra exeurovisiva, Amaia, que tampoc va brillar al certamen; va quedar tercera per la cua amb Alfred.

El català no deixava clar si la proposta era en solitari o amb El Madrileño, com es coneix ara a C. Tangana pel seu disc homònim, publicat aquest mateix any. 

Tant és.

Una broma

Segurament tampoc no guanyarien: Eurovisió és tan complexa com la geopolítica, tan arriscada o més que voler fer-se ric amb les criptomonedes i tan impredictible com una segona dosi de Pfizer després d’una primera AstraZeneca. Hi ha qui diu que és –visca l'anglès– per l’idioma (aquest any ha guanyat una cançó en italià); hi ha qui diu que és per pertànyer al big five, els cinc països amb plaça fixa a la final (aquest any ha guanyat Itàlia, pertanyent al big five, i segona, França, five too); hi ha qui diu que és l’estil, que les cançons mogudes ajuden (aquest any ha guanyat un rock clàssic, “Zitti E Buoni”, Måneskin). 

Hi ha qui, directament, culpa RTVE, que en tria el representant. I en són uns quants: exparticipants com Soraya Arnelas o Barei han criticat la poca implicació de la televisió pública: 600.000 euros l’any de pressupost. Una broma, segons elles. Una broma de diners públic, això sí. Però comparat amb el que costen –per exemple– les produccions pròpies de sèries… Una broma. Tot plegat, quan Eurovisió, televisivament, segueix funcionant: 29,4% de share aquest dissabte, més del doble de la mitjana mensual de la cadena.

Jugant a despistar

Tot plegat és igual: el tuit d’Alizzz, i el ressò de C. Tangana no busquen guanyar un festival que fa pudor de naftalina, un festival creat per a cohesionar Europa el segle passat i que ara, amb aquest propòsit, no se’l mira ni el Parlament Europeu. Un certamen que el millor que té són els eurofans, uns seguidors acèrrims que, amb més o menys cinisme, segueixen les edicions com un espectacle sense nacionalisme i amb molt d’hedonisme i purpurina. Uns eurofans que, per cert, tenen molt bon ull: van donar per guanyadora Itàlia fa dies. 

L’interessa a C. Tangana guanyar Eurovisió? No, l’interessa despistar: passar-se el joc.

Perquè C. Tangana ha fet carrera de despistar. D’assenyalar la lluna, ser titllat de boig i després aconseguir que tothom busqui els bitllets més cars per trobar seient al coet cap al planeta cràter. Cap al planeta futur. 

Pucho ja ha guanyat

És la mateixa estratègia que va fer servir a Operación Triunfo l’any 2018, quan va aparèixer vestit de bolerista chulapo, amb un whisky a la mà, amb Niño de Elche a la guitarra i dient-li a tota Espanya: “Puchito [el seu sobrenom], ¿cuál e' la maña?' Sin cantar ni afinar, mmm… Pa' que me escuche to'a España”.

C. Tangana, vagi o no a Eurovisió 2022 segueix a la cursa per desdibuixar les línies entre l’indie i el mainstream. Entre allò que mola i el que no. Tindria possibilitats El Madrileño a Eurovisió? Qui sap. El que està clar és que qui hi guanyaria seria Tangana. Perquè Pucho, amb el xup-xup d’aquests dies, ja ha guanyat.