L'últim dia del Cruïlla 2022 després d'un divendres apoteòsic, aquest dissabte es tornava a demostrar que, després del Primavera Sound, el Sónar o el Festival Vida, la música ha guanyat definitivament el pols a la pandèmia i que, malgrat les noves variants de la covid i l'enèsima onada, moure el cul en el Parc del Fòrum és gairebé un dret fonamental. Amb un cartell encapçalat pels icònics Juan Luis Guerra i Rubén Blades, aquest dissabte el Festival Cruïlla ha omplert de salsa, bachata i merengue la ciutat de Barcelona, que es desperta amb l'última ressaca de festivals abans que els més festaires facin la seva pròpia "ruta del bacalao" i migrin a nous esdeveniments com el FIB o el Arenal Sound.

Començar la tarda amb els ritmes suaus i originals d'Habla de mí en presente i DePedro és com els còctels abans del banquet d'una boda, el moment ideal per relaxar-se després de la cerimònia i obrir boca abans dels plats forts amb les estrelles de la nit: Juan Luis Guerra i Rubén Blades, que no van defraudar amb el seu "remember" de cançons universals com "La Bilirubina" o "Pedro Navaja", respectivament.

No a la guerra, sí a Juan Luis i també a Rubén Blades

Ambdós referents internacionals van omplir l'escenari Estrella Damm, el més gran del Cruïlla, de persones de totes les edats, inclosos els cotxets de bebè, encara que predominaven els boomers que semblaven estar vivint una segona joventut a mig camí de superar la síndrome del niu buit a cop de salsa, bachata i merengue.

Fins i tot els més arrítmics van tenir l'oportunitat de ballar al ritme de les maraques del panameny Rubén Blades, acompanyat de la Roberto Delgado Orquesta, que va fer un repàs de més de dues hores de tota la seva carrera en l'únic concert que farà a Europa aquest estiu i compartint escenari amb el també icònic Juan Luis Guerra, el nom del qual va donar peu a una de les enginyoses frases estampades a les samarretes de marxandatge: "No a la guerra, sí a Juan Luis". Blades, amb la seva habitual elegància i coronat pel seu icònic barret, passejava per l'escenari amb la mà a la butxaca, sabent que també tenia el públic a la mateixa butxaca, parlant de Joan Manuel Serrat i explicant cançó a cançó la seva trajectòria, des de la mort de la seva mare fins a l'explotació amb "El indio", així com altres penes que després es diluïen entre trompetes i percussió.

Ruben Blades / Foto: Eric Altimis
Ruben Blades / Foto: Eric Altimis

Queralt Lahoz i l'esclat de cultura xarnega

I entre els dos veterans arribava Queralt Lahoz, una de les veus emergents més poderoses, que reconcilia la cultura més castissa i xarnega amb el catalanisme de soca-rel. Amb la seva veu profunda, la seva fusió de música actual amb gèneres com el bolero i envoltada d'una aura de salvatge orgull, la de Santa Coloma de Gramenet va fer ballar boomers i millennials amb temes com "Me gusta" i va omplir l'escenari d'aquesta fanfarroneria tan humil que la caracteritza amb el seu "De la cueva a los olivos", dos símbols que reivindica sobre els seus orígens familiars a Granada i la consciència de classe obrera. Suant a la carpa de l'escenari Four Roses, que comptava amb aforament limitat per a desgràcia del públic, no va parar quieta ni un segon, sense perdre l'alè entre passos de salsa, salts i agraïments a la seva gent i al públic.

Queralt Lahoz / Foto:  Eric Altimis
Queralt Lahoz / Foto: Eric Altimis

Aquest dissabte de Cruïlla 2022 tancava l'edició amb un dia marcat per la presència de grups catalans que s'obren pas als escenaris, com Joan Dausà, que recentment aconseguia la producció d'Alizzz, el duo de germans Júlia i Pau Serrasolsas coneguts com a Ginestà, i ja els típics grups com Buhos, The Tyets o Els Catarres, i entre els quals van brillar les grans Tanxugueiras, les gallegues guanyadores reclamades pel públic com a candidates a Eurovisió 2022, que van omplir de folklore l'escenari Vueling després de la polèmica per l'estelada en un concert a València.

Col·lectiu Da Silva posaven el colofó a la música més indie del Cruïlla per deixar pas als alemanys Seed i a Sofi Tukker Dj Set, que van acabar revolucionant la nit amb les seves melodies electròniques i tancant una edició del festival de Barcelona que ha comptat amb 72.000 espectadors, mentre l'organització ja prepara el Cruïlla de Tardor i el Cruïlla 2023.