El Grup Godó aplicarà un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) els propers mesos d’abril, maig i juny a tots els mitjans i àrees del grup, inclosa La Vanguardia. És part de les mesures de xoc que els directius de l’empresa ja executen, entre altres la reorganització de la distribució dels diaris, reducció en les despeses de publicitat i màrqueting, rebaixa de les tarifes dels col·laboradors, estalvis en viatges i dietes… com explica la direcció del diari en un missatge enviat als treballadors. Diverses fonts del grup han confirmat a El Nacional aquests extrems.

La causa d’aquestes mesures, segons l’esmentat missatge, és “la caiguda molt forta de la publicitat”, que “hem notat des del primer minut [de la pandèmia]”. Malgrat que el diari s’ha pogut produir, distribuir i vendre, “la distribució se’n veu molt afectada i això repercutirà en el compte de resultats”. Així que “l’empresa […] ens demana ara un esforç a tots els treballadors”.

Els detalls de l’ERTO s’han de negociar amb el comitè d’Empresa. Mundo Deportivo ja ha tancat un acord, pel que la jornada laboral es rebaixa a 5 hores i mitja i el sou es redueix en un 20%.

La pandèmia ha deixat els mitjans de comunicació en una situació paradoxal. Malgrat que les audiències són més altes que mai, l'aturada econòmica causada pel confinament ha frenat gairebé tota la inversió publicitària. La patronal Associació de Mitjans d'Informació calcula una ensorrada d'ingressos publicitaris de fins al 75% o 80%.

Dilluns de la setmana passada, l'editora d'El Periódico de Catalunya, El Periódico SL, part del Grup Prensa Ibérica, va anunciar la presentació d’un ERTO sobre la plantilla del diari. A eldiario.es calculen que la caiguda de l’ingrés publicitari els deixarà un forat d’entre mig milió i un milió d’euros. L’editor ha decidit retallar els salaris més alts de la redacció entre un 10% i un 30% i han apujat la quota dels “socis”, com en diuen dels subscriptors, de 60 a 80 euros anuals.