Aquest cap de setmana, com cada any, la Sagrada Família organitza les seves jornades de portes obertes: el temple obrirà el seu accés del divendres 23 al diumenge 25. Però les 30.000 entrades gratuïtes que s'havien reservat per a aquests tres dies ja han estat exhaurides. Coincidint amb aquestes jornades, Josep Faulí, arquitecte director de l'obra, ha explicat les tasques realitzades durant l'any passat i han explicat com encaren la fase final de la construcció. Faulí, que fa quatre anys que dirigeix el projecte, ha assegurat que el seu objectiu és seguir les directrius que va deixar Gaudí, i assegura que ell i el seu equip són, simplement, "uns col·laboradors de Gaudí".

Sagristia del temple. Fotografia cedida per la Basílica de la Sagrada Família.

Feina feta

Els constructors se senten satisfets amb la tasca realitzada durant aquest any. Han acabat una de les dues sagristies que se situen a la façana Nord; l'altra serà el darrer edifici a erigir-se, perquè l'espai on anirà ara és l'entrada per als materials de construcció. També s'ha finalitzat el pòrtic superior de la façana de la Passió, amb 18 grans columnes d'igual forma i mida diferent. A més a més, s'ha realitzat la tasca de preparació de la construcció de les torres, que començarà el més proper. Aquesta és la part essencial de la part final del projecte. Cal aixecar 10 torres més, per arribar a les 18 previstes. De moment es concentraran en la torre de la Mare de Déu, les quatre torres dels evangelistes, i la torre de Jesucrist, la més alta, que estarà al centre del temple.

La fi, el 2026

Els constructors preveuen que, si es manté el nivell d'ingressos en uns 25.000.000 d'euros per any, l'obra arquitectònica de la Sagrada Família podrà estar acabada el 2026. Les sis torres centrals, que ara s'inicien, estaran en construcció fins al 2022. Queden per construir també la façana de la Glòria, les dues capelles i el claustre. El 2026 quedaran pendents, només, nombrosos elements decoratius, per als quals no cal intervenció arquitectònica. Es calcula que fins ara s'ha construït un 70% de la basílica i que tan sols queda un 30 %. Però les obres probablement no s'acabin mai del tot. Ara ja s'està estudiant la restauració completa de la façana del Naixement, la primera que es va fer. També s'està plantejant la instal·lació de calefacció i terra radiant al temple, i s'està pensant a fer reformes al museu.

Plànol del temple acabat. Fotografia cedida per la Basílica de la Sagrada Família.

Doblar l'alçada

Quan s'acabi l'obra, pràcticament es doblarà l'alçada del temple i això suposarà grans canvis a l'skyline de la ciutat. Les torres estan jerarquitzades, segons la importància dels personatges que representen. La torre de Jesucrist arribarà als 172,5 metres d'alçada. Ara tot just es comencen les obres del primer nivell. A l'interior d'aquesta torre hi haurà una escala de cargol i un ascensor que permetrà pujar fins a la creu.

Panell de pedra pretensada. Fotografia cedida per la Basílica de la Sagrada Família.

Noves tècniques constructives

Una de les novetats de les deu torres que queden per construir és que es faran amb una tècnica de treball de la pedra molt recent: la pedra pretensada. Es tracta de foradar els blocs de pedra i col·locar-los dins una barra metàl·lica, que més tard es tensa. D'aquesta forma, els blocs queden més sòlidament agafats, i això permet una major resistència al vent i als sismes. I, a més a més, això permet construir amb murs més prims i reduir el pes de l'estructura. Així doncs, en lloc de construir les torres pedra a pedra, es construeixen uns grans panells fora de l'espai de l'obra, que després es traslladen al temple per al seu muntatge. Hi ha un total de 800 panells, que fan d'una a vint-i-quatre tones.

Vista aèria de les obres de la Sagrada Família. Fotografia cedida per la Basílica de la Sagrada Família.

La pedra, de Montjuïc al món

Un dels desafiaments de la construcció de la basílica de la Sagrada Família és aconseguir la pedra necessària. Gaudí havia previst usar, per a tot el temple, pedra de les pedreres de Montjuïc, però aquestes fa anys que s'han tancat. Els constructors, doncs, han intentat buscar pedres similars. No és fàcil: les pedreres de Montjuïc oferien una pedra amb tonalitats molt diverses. Per intentar mantenir la continuïtat estètica, els constructors han recorregut sovint a combinar pedres d'orígens diversos, i han importat pedres de diferents llocs del món: Cantàbria, Galícia, França, la Gran Bretanya, l'Iran... El problema encara és més complex perquè cada torre usa elements decoratius de pedra de colors diferents. Per a la torre de la Mare de Déu s'havia previst usar pedra amb tonalitats blaves, i s'ha portat una preciosa pedra d'aquest color procedent del Brasil.